NY

Anmäl dig till SVERD Online Höstkonferens 23 sep 2022

SVERD Höstkonferens 23 sep. 2022 pågår kl.10.00-16.00 Se program nedan. Anmäl dig fritt här: https://www.sverd.se/sverd-online-hostkonf-23-sep-2022/  Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering av UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering osv UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?   Läs mer här (på tyska)

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across...

Skolexperterna om ny nationell digitaliseringsstrategi

Skolan står inför stora utmaningar och en fjärdedel av ungdomarna klarar inte kunskapsmålen för nionde klass. Samtidigt har den tidigare digitaliseringsstrategin för skolan löpt ut. Hur skulle en ny nationell digitaliseringsstrategi för skolan kunna utformas? Voister...

Regeringen i Norge anslår 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning

Regeringen i Norge anslår nu 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning rapporterar Flexibel Utdanning Norge (FUN) på sin facebooksida. Många av våra medlemmar får del av pengarna skriver FUN som är motsvarigheten till SVERD i Sverige. Bakgrunden är att 16...

Minskat söktryck till högskolor och universitet

I dag får sökande till högre utbildningar sitt antagningsbesked. Men de sökande har blivit färre – söktrycket är 10 procent lägre än förra året. Läs mer här – Det kopplar vi framför allt till lättade pandemirestriktioner, säger Andreas Sandberg, enhetschef vid...

Innovating Pedagogy 2022

Ett efterlängtade 10-årsjubileumsrapport för Innovating Pedagogy 2022 är ute!! Läs om edu-influencers, hempedagogik, titta på fester, hybridmodeller, dual learning, microcredentials, autonomi, obehag, walk-and-talk & välbefinnande! Skrivet i samarbete med våra...

Fortsatt strategi för skolans digitalisering

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bland annat bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i förskolan och skolan. Den nuvarande...

Kritik mot att behöriga lärare inte får jobb trots lärarbrist

I en artikel  i Dagens nyheter (1/7-2022) framgår det att det råder stor brist på behöriga lärare men trots det prioriterar ett stort antal skolor att anställa obehöriga lärare. Under läsåret var 72 respektive 86,9 procent av lärarna i kommunala grundskolor och...

Diggs nya uppdrag: utreda statlig e-legitimation

Digg får i uppdrag av regeringen att lägga fram förslag om hur Sverige kan ta fram en statlig e-legitimation. Syftet är att möjliggöra för alla att kunna ha ett digitalt id. – Det är glädjande för DIGG att få detta uppdrag som är mycket efterfrågat av alla parter. En...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital omställning för aktivt medborgarskap 8 december 2021

Webinariet Digital omställning för aktivt medborgarskap för den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv, ägde rum den 8 december 2021. Initiativet är inom NVL Digital, Nordiska Ministerrådet 

Dagen samlade ett 20 tal deltagare från en bred stor, som, stat, kommun och enskilda intressenter. Progammet var gediget och dt fängslade deltagarna so visade mycket stort intresse. Läs mer om programmet och inbjudan här.

Här kan du ta del av presentationerna och rapporten som presenterades kan laddas ner här.

Ebba Ossiannilsson och Ulf Sandström Digital omställning för aktivt medborgarskap

Kjell Nyman Desk research NVL Sverd

Mie Buhl Præsentation af projekt 081221 SADE

Agnetha Kronqvist NVL_digital_2021_12_08_ua

Projektet knyter nära an till det Nordplusprojekt som SVERD är partner i, nämligen How seniors Learning digital skills, vilket presenterades under en konferens 20-21 jan 2021, Presentationer kan återfinnas här

Rapporten ”Reduktion af digitale kompetencekløfter og digital eksklusion i de nordiske lande” giver en status på det politiske landskab og konkrete initiativer i Norden, der kan hjælpe med reduktion af digitale kløfter og digital eksklusion. Rapporten kortlægger, hvilke relevante nordiske policies der findes på digitaliseringsområdet, som direkte eller indirekte har betydning for arbejdet med digitale kløfter og digital eksklusion. Rapporten kortlægger:

  • Danmark
  • Finland
  • Island
  • Norge
  • Sverige
  • De selvstyrende områder (Grønland, Færøerne og Åland).

40 initiativer, der arbejder for at mindske de digitale kløfter. Den nye rapport er tænkt som en desk research og samler eksempler på uddannelsesinitiativer i de nordiske lande med henblik på at fremme den digitale inklusion i samfundet.

Nätverket arbetar för att överbrygga den digitala klyftan och öka vuxnas förståelse för digitalt deltagande. Genom att stöda fungerande lösningar inom vuxnas lärande och via rekommendationer till beslutsfattare bidrar nätverket till att den vuxna befolkningen i Norden får bättre möjligheter att använda digitala samhällstjänster, delta i livslångt lärande, blir aktiva och kritiska borgare och användare av teknologier, och bättre kan klara ett allt mer digitalt arbetsliv.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This