NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digtalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Andel etablerade på arbetsmarknaden efter avslutad YH-utbildning är 78%

I SCB rapporten från oktober 2022 framgår det att etableringen på arbetsmarknaden efter en avslutad yrkeshögskoleutbildning år 2021 är 78 %. Det är samma procentsiffra som redovisades 2019 för de Yh-studenter som tagit yrkeshögskoleexamen och har fått jobb. Samtidigt är det 36 procent fler studenter som har examinerats år 2021 dvs 13 181 personer år 2019 och 17 949 personer år 2021.Den högsta andelen etablerade sex månader efter avslutad utbildning fanns inom Samhällsbyggnad och byggteknik.
(Statistik från SCB ) Se  rapporten här

Andel YH studerande (%) som är etablerade  på arbetsmarknaden efter examen. (SCB statistik från 22.10.26) Siffror i procent av antal examinerade studenter som fått jobb en viss tid efter examen.
Avslutsår Examen Antal 3 mån 6 mån 9 mån 12 mån 24 mån
2019 Examinerade 13 181 74 78 78 78 78
2020 Examinerade 15 504 66 73 74 77
2021 Examinerade 17 949 72 78

Riksrevisionen har i sin rapport (DNR: 3.1.1-2020-0049) noterat att andelen studerade som läser på distans har ökat stadigt samtidigt som andelen godkända examen har minskat. Det finns en samvariation mellan ökningen av distansstuderade och försämrad genomströmning. Riksrevisionen har inte inom granskningen kunnat slå fast vad detta kan bero på men menar att myndigheten för yrkeshögskolan bör undersöka detta närmare.

Det framgår av granskningen att det är de studerande som tar examen som ökar sina inkomster. Det är således viktigt att genomströmningen är hög. Den
expansion som yrkeshögskolan har genomgått under perioden verkar inte ha påverkat genomströmningen negativt i någon större utsträckning.

Studerande som läser på distans har ökat mer än det totala antalet studerande vilket innebär att andelen distansstuderande närapå fördubblats sedan 2013 till 2018 , se
figur 3. S

Se Riksrevisionens uppföljningsrapport här

 

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This