NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning visar: Snygga kvinnor förlorar – på distansundervisning

Studien vid Lunds universitet har blivit mycket uppmärksammad under veckan som gått men ockås kritiserats väldigt hårt, bla av rektor vid Lunds Tekniska högskola, då  de intervjuade inte var informerade om studiens syfte,

Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen. Läs SDS här

Läs här i SDS ok kritiken 

Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen.

Utseendeeffekten var mest tydlig i ämnen med en kursstruktur där lärare och studenter lär känna varandra i en fysisk miljö. De manliga studenternas studieresultat förblev oförändrade under samma omständigheter.

Vilken betydelse skönhet kan ha på betyg har det däremot inte forskats lika mycket på och här gav pandemin en gyllene studiemöjlighet.

I studien fick en jury bestående av 74 personer i samma ålder som de 300 deltagande studenterna utifrån bilder betygsätta utseendet på studenterna på en skala från 1-10.

I spelaren ovan: Adrian Mehic, doktorand vid Ekonomihögskolan i Lund, berättare mer om studien. Se TV4 här

När undervisningen bedrevs på distans kunde inte lärarna se studenternas utseende och det påverkade attraktiva kvinnliga studenters betyg till det sämre – medan de manliga studenternas betyg inte påverkades. Det visar ny forskning från Lunds universitet.

300 studenter från Lunds tekniska högskola som var med i studien fick sina fotografin bedömda av 37 personer. Sedan bedömdes ”snyggheten” utifrån medelbetyget.

– Vad som är snyggt är olika för alla men de flesta gjorde ändå samma bedömningar, säger Adrian Mehic som står bakom och som är doktorand i nationalekonomi på Ekonomihögskolan i Lund.

Starkare utseendeeffekt

Resultatet jämfördes sedan med studenternas betyg både före och under pandemin. Utseendeeffekten syntes mest i ämnen där lärare och studenter lär känna varandra och ofta träffar varandra.

– Många studenter tror ju att man är anonym för att man har anonyma tentor men så är det inte riktigt. Kursansvarig måste veta vilket betyg den sätter på vilken student sedan när betygen registreras, enligt lag.

Flesta lärare är män

De manliga studenternas betygsättning förblev dock oförändrad under samma omständigheter – vilket kan förklaras av att deras betygsättning inte är beroende av utseendet på samma sätt.

– De flesta lärarna är män, så det är rimligt att de huvudsakligen diskriminerar till förmån för de attraktiva kvinnorna. Å andra sidan gav även kvinnliga lärare de snygga kvinnorna högre betyg, men inte i samma utsträckning, säger Adrian Mehic.

Se också inslag från SVT

Sveriges radio skriver

”Snygga tjejer” fick sämre betyg när de studerade på distans

  • Snygga tjejer som studerar på högskolan fick sämre betyg när undervisningen var på distans under pandemin.
  • Det visar ny forskning från Lunds universitet som studerat i vilken mån utseendet påverkar betygen.
  • ”Det tror vi är på grund av diskriminering helt enkelt. Vi såg den här diskrimineringseffekt i framförallt de kurser där det är mycket grupparbeten, där det är mycket interaktion mellan lärare och elever”, säger Adrian Mehic, doktorand på ekonomihögskolan som gjort studien.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This