NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ebba Ossiannilsson Sverd är en av vinnarna för Open Education Awards for Excellence år 2022

OEGAward
Open Education Global (OEGlobal) nätverket har äran att tillkännage 2022 års vinnare av Open Education Awards for Excellence.

Den 12 medlemmar starka Open Education Awards Committee, som består av lärare och förespråkare för öppen utbildning från hela världen, har granskat de 89 inkomna nomineringarna från 22 länder. Open Education Globals arbete är möjligt endast  på grund av extraordinära människors arbete och passion för att öppna upp utbildning och lärresurser. Varje år uppmärksammar Open Education Global viktiga personer i Open Education Awards for Excellence.

2022 års Enskilda vinnare för de olika kategorierna är: 

Öppet ledarskap tilldelas:  Ebba Ossiannilsson  vice ordförande Svenska Riksorganisationen för öppen, flexibel distansutbildning, Lund, Sverige

Prof., Dr. Ossiannilsson was recognized by the awards committee for ”her dedication to finding creative ways to overcome adversity with openness. She has demonstrated significant national and international leadership and a long-standing commitment to open education.

Lifetime Achievement Award tilldelas : Robert Schuwer vid Fontys University of Applied Sciences, Eindhoven, Nederländerna

Open Educator tilldelas Giovanni Zimotti vid University of Iowa, Iowa City, USA

Emerging Open Leader tilldelas Sarah Kresh för hennes arbete vid CUNY School of Professional Studies, New York, USA

Support Specialist Award går till Ewan McAndrew för hans arbete vid University of Edinburgh, Edinburgh, Storbritannien

ICDE OER Advicacy Committe (OERAC) som SVERD leder genom Ebba Ossiannilsson kom till final i kategorin

Open Collaboration

Honorable mentions go to ICDE member, The French Digital University (l’Université Numérique), who was shortlisted for the Open Curation/Repository Award, and theICDE OER Advocacy Committee (OERAC), which was shortlisted for the Open Collaboration Award. Well done to all!

Läs mer om vinnarna i de olika klasserna här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This