NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ebba Ossiannilsson Sverd är en av vinnarna för Open Education Awards for Excellence år 2022

OEGAward
Open Education Global (OEGlobal) nätverket har äran att tillkännage 2022 års vinnare av Open Education Awards for Excellence.

Den 12 medlemmar starka Open Education Awards Committee, som består av lärare och förespråkare för öppen utbildning från hela världen, har granskat de 89 inkomna nomineringarna från 22 länder. Open Education Globals arbete är möjligt endast  på grund av extraordinära människors arbete och passion för att öppna upp utbildning och lärresurser. Varje år uppmärksammar Open Education Global viktiga personer i Open Education Awards for Excellence.

2022 års Enskilda vinnare för de olika kategorierna är: 

Öppet ledarskap tilldelas:  Ebba Ossiannilsson  vice ordförande Svenska Riksorganisationen för öppen, flexibel distansutbildning, Lund, Sverige

Prof., Dr. Ossiannilsson was recognized by the awards committee for ”her dedication to finding creative ways to overcome adversity with openness. She has demonstrated significant national and international leadership and a long-standing commitment to open education.

Lifetime Achievement Award tilldelas : Robert Schuwer vid Fontys University of Applied Sciences, Eindhoven, Nederländerna

Open Educator tilldelas Giovanni Zimotti vid University of Iowa, Iowa City, USA

Emerging Open Leader tilldelas Sarah Kresh för hennes arbete vid CUNY School of Professional Studies, New York, USA

Support Specialist Award går till Ewan McAndrew för hans arbete vid University of Edinburgh, Edinburgh, Storbritannien

ICDE OER Advicacy Committe (OERAC) som SVERD leder genom Ebba Ossiannilsson kom till final i kategorin

Open Collaboration

Honorable mentions go to ICDE member, The French Digital University (l’Université Numérique), who was shortlisted for the Open Curation/Repository Award, and theICDE OER Advocacy Committee (OERAC), which was shortlisted for the Open Collaboration Award. Well done to all!

Läs mer om vinnarna i de olika klasserna här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This