NY

Högskolekonferensen NU2024 samlar 450 deltagare till Umeå 17-19 juni

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

Akademi Norr konferens i Lycksele 19 juni om kompetensförsörjning i norra Sverige

Den 19 juni släpper Akdemi Norr detaljerad statistik från en omfattande kompetensrapport som visar vilka yrken som kommer ha störst rekryteringsbehov inom 2-3 år. Man har kartlagt både rekryterings- och kompetensutvecklingsbehoven över ett brett spektrum av yrken i...

Regeringen vill satsa på naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

Nya åtgärder för att stärka STEM-området Publicerad 05 juni 2024 I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi ( naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom...

Teknik – bred förståelse och intresse hör ihop

Ny forskning presenteras av Johan Svenningsson forskare vid Linköpings Universitet som visar att bred förståelse och intresse hör ihop inom teknikämnen. Både attityder till teknik, samt metodutveckling för att mäta attityder lyfts i avhandlingen. Det finns ett samband...

Sju av tio lärare som undervisar i grundskolan är behöriga lärare

Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. I gymnasiet ligger lärarbehörigheten nu på 84,2 procent vilket också är en liten ökning mot föregående år skriver fackföreningen Sveriges Lärare som granskat Skolverkets statistik. – Det är positivt att vi...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

8. Visualisera mera

Projektet Multimedia för utbildning, forskning och marknadsföring genomfördes vid Lunds universitet under 2010-2011 och avslutades i december 2011.
Fokus i projektet handlar om verktyg för produktion, publikation och distribuering av visuella medier för utbildning och forskning vid Lunds universitet
Projektet resulterade i tre ”produkter”:
Lunds universitets iTunesU-portal
Teaching and Learning Lab: Rörlig Bild – en ”verktygslåda” online för lärare som på ett pedagogiskt sätt vill använda sig av filmat material i sin undervisning
ett verktyg för mediapublicering, som gör det enkelt för anställda att lagra och publicera visuell media, antingen på iTunesU-plattformen eller som en länk på ett egen vald plattform.
Centre for Educational Development (CED) vid Lunds universitet har nu fått i uppdrag att förvalta dessa verktyg för att skapa, publicera och distribuera audiovisuellt utbildningsmaterial, bland annat genom att sprida information om verktygen bland Lunds universitets anställda (framför allt lärare och forskare), erbjuda stöd för egen produktion av exempelvis skärminspelningar i form av workshops/kurser och individuell handledning, vidareutveckla verktyget för mediapublicering och verktygslådan för lärare samt ta fram exempel på ”best practice” inom området. Vi hoppas också kunna skapa en attraktiv alternativ portal till iTunesU där användarna (studenter, forskare eller en intresserad allmänhet) kan se filmerna som streamad video på Lunds universitets webb.
Länkar:
Learning Lab: Rörlig Bild (verktygslådan):
http://toolbox.multimedia.lu.se/
Lunds universitets iTunes U-portal:
http://itunes.apple.com/se/institution/lund-university/id393848970

Marita Ljungqvist
Lunds Universitet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This