NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

9. Undervisningsspråk engelska

På universitet och högskolor runt om i Sverige sker en hel del undervisning på engelska. Engelska har kommit att bli ett lingua franca inom akademin och detta avspeglar sig också inom undervisningen på grundnivå där lärosätena vill attrahera studenter internationellt. Även om rörligheten av studenter över nationsgränserna är något positivt och en viktig del i ett större internationaliseringsprojekt så för det också med sig ett behov av ett språk som alla förstår oavsett vilken del av världen man kommer ifrån. Engelskan har kommit att bli svaret men kunskaper i engelska både bland lärare och studenter varierar.
Utbudet av kurser och utbildning i engelska och akademisk engelska är stort för studenter, men för de lärare som känner sig ringrostiga eller känner ett behov av att förbättra sina språkkunskaper för att undervisa med engelska som språket har de inte så mycket att välja på. Dessutom är det ofta svårt för dessa lärare att få den lediga tiden som krävs för att gå igenom mera omfattande kurser.
Inom ramen för SNH (Samverkan för nätbaserad högskoleutbildning) initierades ett samarbetsprojekt mellan lärare i engelska och högskolepedagoger för att utveckla ett flexibelt material för lärarna där de kan använda sig av de delar som är särskilt relevanta för dem och där de också har möjlighet att gå igenom materialet när det passar dem själva. Det är också ett hållbart lärandematerial på det sättet att man kan alltid lägga till ytterligare material eller förbättra delar av materialet när det finns behov. Blekinge Tekniska Högskola, Mittuniversitet, Högskolan i Gävle och Umeå universitet har tillsammans arbetat fram material av olika karaktär där alla delar utgör stöd för lärare som vill utveckla sin förmåga att undervisa genom engelska. På Blekinge Tekniska Högskola producerades ett antal filmer som handlar om hur man pedagogiskt övervinner några utav de svårigheter man befinner sig inför när man undervisar på ett andra språk och när flertalet av studenterna också är andraspråkstalare.
Om man vill titta på filmerna hittar man dem på http://tuba.bth.se/lo/introduction_english/index.asp, eller på http://www.bth.se/snh/snh2.nsf/sidor/verktyg-for-larande. På den sistnämnda länken kan man också hitta det andra materialet som producerats inom projektet.

En viktig poäng är att material kan vara användbart för lärare på alla nivåer och inte bara för de som arbetar på universitet och högskolor.

Ulrika Skagert
Blekinge tekniska högskola

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This