NY

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...

Skolverket har lagt fram nytt förslag på professionsutveckling inom skolan

Skolverket har på uppdrag av regeringen arbetat fram förslag på ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och att öka attraktionen till yrkena. Skolverket föreslår...

Hur påverkas studieförbunden av nedskärningarna?

Regeringens har beslut att minska anslagen till studieförbunden med 500 miljoner kronor fram till år 2026. Vad får det beslutet för konsekvenser? Andreas Fejas Professor Linköpings Universitet ger sina svar i en artikel på Skolporten. Det kommer att leda till en...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

7. Digital teknik på läkarprogrammet

Ett pedagogiskt perspektiv på implementeringen av digitala tekniker på det regionaliserade läkar-programmet vid Umeå universitet.
Sedan våren 2011 bedrivs läkarprogrammet i Umeå i regionaliserad form. Det betyder att från och med termin 6 studerar ca 30 studenter (10/ort och termin) av totalt 98 på några av de tre länssjukhusen Östersunds sjukhus, Sundsvalls sjukhus samt Sunderby sjukhus. Resterande studenter är kvar i Umeå. För att uppfylla kravet på en likvärdig lärandemiljö på samtliga fyra studieorter, beslutades att en utbildningsplattform (Moodle) måste utvecklas för gemensamt undervisningsmaterial. Utbildningsplattformen togs fram i samarbete med Pedagogiska institutionen, som hade lång erfarenhet av att undervisa med hjälp av digitala tekniker och Moodle. Initialt fokuserade samarbetet på tekniska aspekter, så som att arbeta fram rutiner för inspelning av föreläsningar, eftersom lärare/läkare uttryckte en osäkerhet inför detta.
Relativt fort skiftade dock fokus och processen har alltmer kommit att handla om pedagogiska frågor, exempelvis behovet av samstämmighet mellan mål, undervisning och examination, som har lätt till en översyn av hela läkarprogrammet och inte enbart de regionaliserade terminerna. Traditionella salsföreläsningars funktion i relation till mer studentaktiva undervisningsformer är också exempel på pedagogiska frågor som har adresserats, liksom rättssäker betygsrapportering och examination. Införandet av digitala tekniker på läkarprogrammet, vid Umeå universitet, har således lett till att det förs en pedagogisk dialog i större utsträckning än tidigare, vilket bidrar till en bättre lärmiljö för studenterna samt att kvalitén på hela programmet ökar.

Johanna Frohm IT-pedagog Pedagogiska institutionen &

Johanna Olsson samordnare IT-uppdrag, Pedagogiska institutionen vid Umeå universitetet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This