NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

7. Digital teknik på läkarprogrammet

Ett pedagogiskt perspektiv på implementeringen av digitala tekniker på det regionaliserade läkar-programmet vid Umeå universitet.
Sedan våren 2011 bedrivs läkarprogrammet i Umeå i regionaliserad form. Det betyder att från och med termin 6 studerar ca 30 studenter (10/ort och termin) av totalt 98 på några av de tre länssjukhusen Östersunds sjukhus, Sundsvalls sjukhus samt Sunderby sjukhus. Resterande studenter är kvar i Umeå. För att uppfylla kravet på en likvärdig lärandemiljö på samtliga fyra studieorter, beslutades att en utbildningsplattform (Moodle) måste utvecklas för gemensamt undervisningsmaterial. Utbildningsplattformen togs fram i samarbete med Pedagogiska institutionen, som hade lång erfarenhet av att undervisa med hjälp av digitala tekniker och Moodle. Initialt fokuserade samarbetet på tekniska aspekter, så som att arbeta fram rutiner för inspelning av föreläsningar, eftersom lärare/läkare uttryckte en osäkerhet inför detta.
Relativt fort skiftade dock fokus och processen har alltmer kommit att handla om pedagogiska frågor, exempelvis behovet av samstämmighet mellan mål, undervisning och examination, som har lätt till en översyn av hela läkarprogrammet och inte enbart de regionaliserade terminerna. Traditionella salsföreläsningars funktion i relation till mer studentaktiva undervisningsformer är också exempel på pedagogiska frågor som har adresserats, liksom rättssäker betygsrapportering och examination. Införandet av digitala tekniker på läkarprogrammet, vid Umeå universitet, har således lett till att det förs en pedagogisk dialog i större utsträckning än tidigare, vilket bidrar till en bättre lärmiljö för studenterna samt att kvalitén på hela programmet ökar.

Johanna Frohm IT-pedagog Pedagogiska institutionen &

Johanna Olsson samordnare IT-uppdrag, Pedagogiska institutionen vid Umeå universitetet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This