NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

7. Digital teknik på läkarprogrammet

Ett pedagogiskt perspektiv på implementeringen av digitala tekniker på det regionaliserade läkar-programmet vid Umeå universitet.
Sedan våren 2011 bedrivs läkarprogrammet i Umeå i regionaliserad form. Det betyder att från och med termin 6 studerar ca 30 studenter (10/ort och termin) av totalt 98 på några av de tre länssjukhusen Östersunds sjukhus, Sundsvalls sjukhus samt Sunderby sjukhus. Resterande studenter är kvar i Umeå. För att uppfylla kravet på en likvärdig lärandemiljö på samtliga fyra studieorter, beslutades att en utbildningsplattform (Moodle) måste utvecklas för gemensamt undervisningsmaterial. Utbildningsplattformen togs fram i samarbete med Pedagogiska institutionen, som hade lång erfarenhet av att undervisa med hjälp av digitala tekniker och Moodle. Initialt fokuserade samarbetet på tekniska aspekter, så som att arbeta fram rutiner för inspelning av föreläsningar, eftersom lärare/läkare uttryckte en osäkerhet inför detta.
Relativt fort skiftade dock fokus och processen har alltmer kommit att handla om pedagogiska frågor, exempelvis behovet av samstämmighet mellan mål, undervisning och examination, som har lätt till en översyn av hela läkarprogrammet och inte enbart de regionaliserade terminerna. Traditionella salsföreläsningars funktion i relation till mer studentaktiva undervisningsformer är också exempel på pedagogiska frågor som har adresserats, liksom rättssäker betygsrapportering och examination. Införandet av digitala tekniker på läkarprogrammet, vid Umeå universitet, har således lett till att det förs en pedagogisk dialog i större utsträckning än tidigare, vilket bidrar till en bättre lärmiljö för studenterna samt att kvalitén på hela programmet ökar.

Johanna Frohm IT-pedagog Pedagogiska institutionen &

Johanna Olsson samordnare IT-uppdrag, Pedagogiska institutionen vid Umeå universitetet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This