NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

För att minimera effekterna av COVID-19 samarbetar Commonwealth of Learning (COL) och OERu med UNESCO Institute for Information Technologies in Education (IITE) och Internationella rådet för öppen- och distansutbildning (ICDE) för att stödja utbildningsinstitutioner över hela världen övergången till online-lärande med öppna utbildningsresurser (OER). #oer4covid

Initiativet syftar till att

  • Establish an open, online community support network for educators tasked with transitioning to online learning

  • In consultation with developing countries, assess local needs to transition to online learning

  • Share OER-enabled online courses for reuse and remixing by institutions around the world

  • Provide examples of open technologies to minimize the risks of proprietary vendor lock-in during this crisis

  • Curate openly licensed resources to assist educators and learners transitioning to online learning.

  • Build capacity among educators to design and develop OER-enabled online courses for local needs.

r kan du anmäla dig för att få reda på mer och eller delta i arbetet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This