NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

5. EDEN Budapest juni 2016

edenjonk airina

Bild 1 EDEN 2017 hålls i av Jönköping University , Jönköping  Sverige
Bild 2.  Edens nya ordförande Airina Volungeviciene Wytautas Magnus University Kaunas Lithuania

Edens årliga konferens i Budapest and tillika dess 25 års jubileum, samt EDEN Research workshop

Årets tema var Re-Imagining learning environments .
Konferensen hölls i Budapest, Ungern, där även den förste Eden konferensen hölls för 25 år sedan.

EDEN har tillika sitt kontor där även om Eden är registrerat vid Open University i Storbritannien.
Konferensen Samlade 310 delegater from 37 Länder i den vackra staden Budapest, värd var Budapest University of Technology and Economy. Representanter från samtliga världsdelar deltog på EDEN 2016.

European distance and e-learning network EDEN har till uppgift att:

– Maximera potentialen för att utbyta akademisk och yrkeserfarenhet inom området distanslärande och e-lärande.
– Omvärldsbevaka och främja kunskapsuppbyggnad inom området
– förbättra kvaliteten och djupet av information tillgänglig för de berörda sektorerna.
Eden konferenserna har som mål att :
– Lyfta akademiska och yrkesmässiga ODL händelser i Europa, stödja professionalisering och internationellt utbyte av erfarenheter och expertis,
– Vara sammankomster där omfattande och orienterande bidrag presenteras av utestående experter, politiker och akademiker,
– Bygger på att samla in “best praxis” – varje år och presentera dessa i konferenssessioner, stödja publicering och visa på viktiga och fungerande exempel som delas i den professionella gemenskapen.
– Stärka befintliga arbets-relationer och samtidigt uppmuntra och att nya partnerskap bildas.
Konferensens tema var:
– Visioner, begrepp om hur nya inlärningsmiljöer kan vara
– Forskning om upplevelser av MOOC kurser från lärare och studenter.
– Utvecklingen av begreppen öppenhet och skalbarhet i utbildning
– Medborgarskap, social strategi och historiska inställning till nya inlärningsmiljöer

EDEN stödjer Opening up education uppropet från EU med fokus på att Öppna upp utbildning till fler. Man stödjer nya:
– initiativ,
-strategier
– projekt
– ger exempel på god praxis,
– visar nya affärsmodeller
– beskriver och diskuterar nya tekniska influenser,
– stödjer nya sätt att tolka samarbets och socialnätverkssamhälle vi lever i
– diskuterar individuellt lärande och samhällets krav på lärande
– studerar potentialen för det professionella och akademiska digitala samhället att bidra till modernisering av utbildning
– undersöker lärmiljöer – i sin bredaste tolkning: digital, fysisk, nätverk, pedagogiska, sociala, kulturella, ekonomiska, inlärningsmiljöer och lärande organisationer
– PLE och blandade inlärningsmiljöer.
– e-kompetens och yrkes-kompetens” – kompetens för lärande och arbete i en öppen, uppkopplade värld
– Lärmiljöer som är bredare än utbildningssammanhanget – samhället som lärmiljö själv
– Studera hur tradition baserad på teori och praktik kan påverka den nya utvecklingen, och vad deras roll kan vara i de nya inlärningsmiljöerna
Allt om konferensen kan-läsas via hemsidan

Budapest

Alla inledningspresentationer är tilllgängliga via nätet

Keynotes

Under konferensen utdelades available FLERA EDEN beste and speciella domar i Samband Med 25- årsjubilieumet.

Under konferensen valdes Airina Volungeviciene, chef för Innovative Studies Institute vid Vytautas Magnus University, Litauen till ny VD för Eden.

Nästa år är EDEN konf. i Sverige och Jönköping när Högskolan i Jönköping är värd för konferensen 14-16 juni 2017.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This