NY

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...

Fyra pågående utredningar om skolan

Betygsutredningen - Likvärdiga betyg och meritvärdering Dir 2023:95 En särskild utredare ska analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering. Förslagen ska syfta till att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasial...

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. Ramverk för digital kompetens

eu200

I juni 2016 publicerade Europa kommissionen  (JRC (Joint Research Center) referensmodellen för Digital kompetens för medborgare i Europa. Ramverket bygger på DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens och är en revidering och uppdatering av det ramverk som publicerade redan 2013. Ramverket har sedan 2013 och framåt används för strategi och genomförande av digitalisering såväl inom utbildingssektorn som i näringslivet.

DigComp identifierar nyckel komponenter för digital kompetens, och utgörs av fem områden och 21 kompetenser.
De fem områdena är:
1. Informations och datakompetens
2. Kommunication och samarbete
3. Skapa digitalt innehåll
4. Säkerhet
5. Problemlösning

Läs hela rapporten:
(2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-20-digital-competence-framework-citizens-update-phase-1-conceptual-reference-model

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This