NY

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....

Kulturministern har tagit emot läslistor för skolan med 250 boktitlar

En av regeringens många satsningar för att stärka barns och ungas läsning är uppdraget till Skolverket och Kulturrådet att ta fram läslistor med olika typer av skönlitteratur. Nu har skolminister Lotta Edholm och kulturminister Parisa Liljestrand tagit emot...

Majoritet vill införa offentlighetsprincipen i friskolor

Deadline för att tycka till om hur insynen ska öka i friskolor har passerat. Majoriteten av remissinstanserna som tagit ställning vill att offentlighetsprincipen införs skriver webbtidningen Altinget. Skolinformationsutredningen har bland annat haft i uppdrag att...

Läs AI-kommissionens rapport – Färdplan för Sverige

Se utredningen Rapport från Finansdepartementet AI-kommissionens rapport - Färdplan för Sverige Publicerad 26 november 2024 Ladda ner: AI-kommissionens färdplan för Sverige (pdf 9 MB) Regeringen beslutade den 7 december 2023 att tillsätta en kommitté med uppdrag att...

Ny webbutbildning i validering med breda målgrupper

Nu finns det en kostnadsfri, digital utbildning för dig som arbetar med eller är intresserad av validering i din yrkesroll. Utbildningen är framtagen av Myndigheten för yrkeshögskolan och Skolverket. Den digitala utbildningen Validering i praktiken är relevant både...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Färre fristående kurser skulle försämra lärares kompetensutveckling

Utbildningsminister Mats Persson (L) har lagt ett förslag om att färre ska läsa fristående kurser.

Fackföreningen Sveriges Lärare är dock emot detta förslag. De menar att inom läraryrket finns det en aspekt som gör att ett rikt utbud av fristående kurser är särskilt viktigt. Lärare har traditionellt sett varit en viktig målgrupp för fristående kurser, då dessa kurser är nödvändiga för kompetensutveckling inom ämnena. När utbudet av fristående kurser minskat de senaste femton åren har det försvårat för lärare att få kompetensutveckling.

Sveriges lärare ser det som nödvändigt att öka utbudet av fristående kurser. En förutsättning för det professionsprogram för lärare och förskollärare som sjösätts 1 januari 2025 är tillgången på akademisk kompetensutveckling, vilket lärare har efterfrågat under lång tid.

Mer generellt erbjuder fristående kurser flexibilitet att skräddarsy sin utbildning efter egna intressen och karriärmål. Friheten att välja och kombinera kurser över disciplingränserna möjliggör en mer personligt anpassad utbildningsväg.

Detta är särskilt viktigt i en tid när arbetsmarknaden förändras snabbt och framtida yrkesroller kan kräva en diversifierad kompetensprofil. I takt med att livslångt lärande blir alltmer centralt för individens förmåga att anpassa sig till en snabbt föränderlig arbetsmarknad, blir fristående kurser en viktig resurs enligt Sverige Lärare.

Utbildningsminister Mats Persson (L) vill dock att färre ska läsa fristående kurser.

Det är välkommet att ministern ser att mer lärarledd undervisning i de tekniska utbildningarna är en viktig kvalitetsaspekt, något som är högst angeläget även för lärarutbildningarna. Men att utöka den lärarledda tiden genom att minska tillgången till fristående kurser är helt fel väg att gå. Sveriges lärare vill därför helt avfärda utbildningsministerns förslag om ett mindre utbud av fristående kurser menar Sveriges Lärare. Läs mer här:

https://www.altinget.se/utbildning/artikel/farre-fristaaende-kurser-skulle-forsamra-larares-kompetensutveckling-persson

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This