NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

6. EU:s nya utbildningsprogram Erasmus+

EU Commission

6.EU:s nya utbildningsprogram 2014-2020: Erasmus+

Den europeiska kontexten Europa 2020 (EU2020) är EU:s tillväxtstrategi som antogs av medlemsländerna och EUkommissionen år 2010. Den kom till för att hantera de utmaningar som EU står inför: den ekonomiska krisen, globaliseringsfrågan, klimatfrågan och frågan om den allt äldre befolkningen. Utbildning anges vara av avgörande betydelse när det gäller att möta de många socioekonomiska, demografiska, miljömässiga och tekniska utmaningar som Europa och dess medborgare står inför under kommande år. Utbildning och forskning har getts en avsevärd betydelse inom Europa 2020, vilket framgår av att dessa har lyfts upp för att ingå de fem målen. Strategins fem huvudområden är siffersatta och prioriteras fram till 2020.
Varje medlemsland omvandlar sedan EU-målen till nationella mål.
Utbildning 2020 spänner över hela utbildningssystemen i ett livslångt perspektiv. Det livslånga lärandet omfattar såväl det formella lärandet som det icke-formella eller informella lärandet. Det omfattar också alla nivåer: från förskoleverksamhet och skolverksamhet till högre utbildning, yrkesutbildning och lärande i vuxen ålder. Utbildning 2020 innehåller fyra strategiska utbildningsmål: • Att förverkliga målen om livslångt lärande och rörlighet (mobilitet) • Att förbättra utbildningens kvalitet och resultat • Att främja lika möjligheter för alla, social integration och aktivt medborgarskap • Att öka kreativitet och innovation (entreprenörskap) inom all form av utbildning För att mäta vilka framsteg som uppnåtts åtföljs de av indikatorer och europeiska riktmärken
http://http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme_en

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This