NY

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

6. EU:s nya utbildningsprogram Erasmus+

EU Commission

6.EU:s nya utbildningsprogram 2014-2020: Erasmus+

Den europeiska kontexten Europa 2020 (EU2020) är EU:s tillväxtstrategi som antogs av medlemsländerna och EUkommissionen år 2010. Den kom till för att hantera de utmaningar som EU står inför: den ekonomiska krisen, globaliseringsfrågan, klimatfrågan och frågan om den allt äldre befolkningen. Utbildning anges vara av avgörande betydelse när det gäller att möta de många socioekonomiska, demografiska, miljömässiga och tekniska utmaningar som Europa och dess medborgare står inför under kommande år. Utbildning och forskning har getts en avsevärd betydelse inom Europa 2020, vilket framgår av att dessa har lyfts upp för att ingå de fem målen. Strategins fem huvudområden är siffersatta och prioriteras fram till 2020.
Varje medlemsland omvandlar sedan EU-målen till nationella mål.
Utbildning 2020 spänner över hela utbildningssystemen i ett livslångt perspektiv. Det livslånga lärandet omfattar såväl det formella lärandet som det icke-formella eller informella lärandet. Det omfattar också alla nivåer: från förskoleverksamhet och skolverksamhet till högre utbildning, yrkesutbildning och lärande i vuxen ålder. Utbildning 2020 innehåller fyra strategiska utbildningsmål: • Att förverkliga målen om livslångt lärande och rörlighet (mobilitet) • Att förbättra utbildningens kvalitet och resultat • Att främja lika möjligheter för alla, social integration och aktivt medborgarskap • Att öka kreativitet och innovation (entreprenörskap) inom all form av utbildning För att mäta vilka framsteg som uppnåtts åtföljs de av indikatorer och europeiska riktmärken
http://http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme_en

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This