NY

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning. Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och  fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och...

Regeringsuppdrag för att höja kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid svenska lärosäten 

Idag den 10 juni 2021 var det kickoff för Regeringsuppdraget till UHR att höja kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid svenska lärosäten. PÅ Kickoffen deltog Ebba Ossiannilsson, SVERD, Niklas Brinkfeldt, ITHU och Eva Dannetun, SUHF. Här på SVERD.se...

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov....

Studentkårer kräver bättre nätundervisning

SFS Sveriges Förenade Studentkårer kräver bättre nätundervisning SR EKOT idag 10 juni 2021 Mer digital undervisning på landets lärosäten i framtiden kräver att lärarna blir bättre på att undervisa via nätet, menar Sveriges förenade studentkårer. Det kräver att...

Digital återstart i höst på många universitet

Bara två av Sveriges 17 universitet kommer att återgå till full undervisning på campus när höstterminen startar. Det trots att det sedan 1 juni är möjligt att återgå till under-visning på plats för vuxna, uppger SR Ekot. Linnéuniversitetet och KTH planerar för full...

YH har 354 distansutbildningar

Inom yrkeshögskolan går många utbildningar på distans. Det innebär att du inte måste bo i närheten av den ort där utbildningen ges. Det kan vara kurser för att bli Bygglovshandläggare på distans från Gustavsberg , Account manager på distans från Linköping eller...

Projektmedel till utveckling av distansutbildning – UHR

Nu startar UHR sin satsning på ökad kvalitet i distansutbildningen. I satsningen ingår bland annat en möjlighet för lärosäten att söka projektmedel till utveckling av distansutbildning. Läs mer här  Under åren 2021–2022 genomför UHR ett regeringsuppdrag som innebär en...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

VÄLKOMNA till den tredje konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Lithuania som värd. Program and registration nås via projekthemsidan SVERD är partner i Nordplusprojektet ...

Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? Redovisning av ett regeringsuppdrag

Bilden av hur lärosätena förbereder studenterna för arbete inom komvux är tydlig: förberedelserna är eftersatta. Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den...

Fjärr-och distansundervisning vid kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen har granskat hur arbetet inom den kommunala vuxenutbildningen har sett ut under Coronapandemin. Resultaten visar att mycket har fungerat väl på de granskade skolorna. Både rektorer och elever beskriver att det gjorts stora ansträngningar för att ge...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt (bra eller dåliga). Faktum är att de potentiella varaktiga effekterna av pandemin överskuggade stora i Horizon-paneldeltagares diskussioner och nomineringar i år när de identifierade trender, tekniker och metoder som utformar framtiden för undervisning och lärande. Denna rapport sammanfattar resultaten av dessa diskussioner och nomineringar och fungerar som en utsiktspunkt för var vår framtid efter pandemin kan vara på väg. Detta projekt grundades i en modifierad Delphi-metodik som syftar till att höja de kollektiva perspektiven och kunskapen hos en varierad grupp experter, och paneldeltagarnas aktiviteter underlättades med hjälp av verktyg anpassade från Institute for the Future. Läs mer här

Fyra framtida scenarier kunde identifieras; Tillväxt,Begränsning, Kollaps och Transformation, läs mer längre ner

Panelisterna för studien identifiereade ocksåföljande trender som mest framträdande samt teknologier och praxis. Trenderna är sociala, tekniologiska, ekonomiska och politiska. Teknologierna är: Artificial Intelligence (AI), Blended and Hybrid Course Models, Learning Analytics, Microcredentialing, Open Educational Resources (OER) och Quality Online Learning.

 

Social

  • Remote Work/Learning
  • Widening of the Digital Divide
  • Mental Health Issues

Technological

  • Widespread Adoption of Hybrid Learning Models
  • Increased Use of Learning Technologies
  • Online Faculty Development

Economic

  • Decreasing Higher Education Funding
  • Demand for New/Different Workforce Skills
  • Uncertainty in Economic Models
  • Climate Change
  • Reduction in Work Travel • Sustainable Development

Political

• Increase in Online Globalization
• Rise of Nationalism
• Public Funding for Higher Education

Key Technologies and Practices

Horizon-paneldeltagare ombads att beskriva de viktigaste teknologierna och praxis som de tror kommer att ha en betydande inverkan på framtiden för efterundervisning och inlärning, med fokus på de som är nya eller för vilka det verkar finnas betydande ny utveckling. Efter flera omröstningar steg följande sex punkter till toppen av en lista som ursprungligen bestod av 141 tekniker och metoder:

• Artificial Intelligence (AI)
• Blended and Hybrid Course Models • Learning Analytics
• Microcredentialing
• Open Educational Resources (OER) • Quality Online Learning

Scenarier

Tillväxt: Acceptering av och entusiasm för online- och hybridkurser har rutinerats och monetiserats, och alternativa program för mikrokrediterings- och livslångt lärande har gett utbildningsinstitutioner utökade intäkter. Efterfrågan på fakultetsutvecklingsprogram har ökat, liksom fakultetsengagemanget att utforma rikare och mer robusta inlärningsupplevelser för sina studenter.
Begränsning: Högre utbildning komme efter COVID-19-pandemin att bli mer slimmad och med färre resurser att arbeta med. Vissa institutioner, ”gör mer med mindre medel”, vilket innebär att man gör mer för färre studenter och förenar traditionella modeller för utbildning och finansiering. För andra institutioner innebär det att stärka sitt engagemang för hållbarhet, mångfald, rättvisa och inkludering och att omfatta alternativa och innovativa modeller för att utbilda fler studenter mer effektivt.
Kollaps: Statlig finansiering för offentliga lärosäten har minskat och institutioner beroende
av undervisningsbaserade driftsbudgetar har inte kunnat mötas för att överleva minskande studentinskrivningar. Akademisk forskning är mycket mindre samarbetsvillig och samhällsbaserad, mycket mer beroende av företagsfinansiering och politiska och ekonomiska agendor. Distansutbildning och lärande har glidit bekvämt in i medelmåttighet, driven av värden av effektivitet och saknar kritisk infrastruktur och resurser för fakultetsutveckling.
Transformation: Högre utbildning omfattar en ”vem som helst” -modell för utbildning, vilket öppnar upp större tillgång för fler människor att genoföra examen och meriter genom inlärningsteknik och design och skuldförlåtelse och gratis utbildningsprogram. Studenters psykiska hälsa förbättras när institutionerna implementerar mer humaniserade och relationella inlärningsformer och inlärning efter gymnasieutbildning tar upp ballonger till historiskt höga nivåer runt om i världen.

Referens: Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D.C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J. & Mondelli, V. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. Boulder, CO: EDU. Retrieved May 7, 2021 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This