NY

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Pass på distans

Identifiera dig digitalt och på avstånd. Nets Passport Reader tar med en app bort gapet mellan fysiska ID-handlingar och digital identifiering. – De nordiska länderna är långt framme när det gäller användning av digital identifiering, både inom offentlig och privat...

Slack utmanar Teams

Slack utökar sitt samarbete med Amazon. Nytt är bland annat att funktionen för röst- och videosamtal byts ut mot Amazon Chime, samtidigt som alla Amazon-anställda får en Slack-licens.

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. REKs Tankesmedja Framtidens lärande 16 sep i Sthlm

rek

REK – Riksorganisationen för eKompetens
INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om FRAMTIDENS LÄRANDE

Ons. 16 september, 13:00 – 16:00, Stockholm
REK har inviterat till att delta i den interaktiva tankesmedjan om Framtidens Lärande som hålls
den 16 september, 13:00 – 16:00, och som är samordnat av REK, SVERD och Folkbildningsrådet/FSO.

Mötet hålls på Folkbildningsrådet, Rosenlundsgatan 50, Stockholm.

Deltagandet är kostnadsfritt för personligt inviterade, REKs, Folkbildningsrådets, NITUS och SVERDs
medlemmar, samt för REKs medlemskandidater, för övriga gäller en deltagarkostnad av 300 Kr.

En unik uppsättning trendstudier, trendrapporter och sektorspecifika rapporter om olika aspekter av
framtidens lärande görs tillgängliga under mötet till alla tankesmedjans deltagare.

Tankesmedjans syfte och omfång har redan preliminärt formulerats inom REK och dessa förväntas
finslipas i samband med detta initiala tankesmedjemöte. Det preliminära syftet är att ge REK och den
svenska lär/kompetenshanteringssektorn ett mer och konkret framtidsfokus, samt att fungera som
en katalysator för en rad framtidsorienterande initiativ inom och runt REK. Omfånget innefattar
lärande och kompetensutveckling inom olika stadier och former för lärande, utbildning samt
kompetensutveckling, och då med speciell fokus på eKompetens och kompetenshantering.

Programmet inkluderar introducerande presentationer, diskussioner samt erfarenhetsutbyten
mellan tankesmedjans deltagare inom de fyra lärandekontext som innefattas i detta möte, nämligen;
 Framtida lärande med e-lärande, på distans och genom nät-baserat själv-lärande
 Framtida lärande i det livslånga lärandet/folkbildningen
 Framtida lärande under den obligatoriska skolan/basutbildningen
 Framtida lärandet för och i yrket, företag och professionen

Varje tema har ett ungefärligt tidsomfång av trettio minuter och inleds med en översikt av trender,
drivkrafter för potentiella orienteringar och förändringsinriktningar, samt en avslutande mötesdel
där framlyftandet av idéer, förslag och potentiella lösningar sammanfattas och där potentiella
uppföljningsinsatser formuleras.

Alla registrerade deltagare kan även anmäla intresse före tankesmedjans start att bidra med ett fem
eller tio minuters förberedd presentation (t.ex. stödd med webb-länkar, PowerPoint presentationer
och/eller med kopierade referensdokument).

Anmälan av deltagande i, och indikation om potentiella bidrag som du önskar att göra skall sändas med epost till christina@REK.SE och som specificerar ditt namn,

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD Nytt nr 3. 2015 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. Rapport från EDEN 4. Tankesmedja med REK på…
  2. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…
  3. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This