NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. REKs Tankesmedja Framtidens lärande 16 sep i Sthlm

rek

REK – Riksorganisationen för eKompetens
INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om FRAMTIDENS LÄRANDE

Ons. 16 september, 13:00 – 16:00, Stockholm
REK har inviterat till att delta i den interaktiva tankesmedjan om Framtidens Lärande som hålls
den 16 september, 13:00 – 16:00, och som är samordnat av REK, SVERD och Folkbildningsrådet/FSO.

Mötet hålls på Folkbildningsrådet, Rosenlundsgatan 50, Stockholm.

Deltagandet är kostnadsfritt för personligt inviterade, REKs, Folkbildningsrådets, NITUS och SVERDs
medlemmar, samt för REKs medlemskandidater, för övriga gäller en deltagarkostnad av 300 Kr.

En unik uppsättning trendstudier, trendrapporter och sektorspecifika rapporter om olika aspekter av
framtidens lärande görs tillgängliga under mötet till alla tankesmedjans deltagare.

Tankesmedjans syfte och omfång har redan preliminärt formulerats inom REK och dessa förväntas
finslipas i samband med detta initiala tankesmedjemöte. Det preliminära syftet är att ge REK och den
svenska lär/kompetenshanteringssektorn ett mer och konkret framtidsfokus, samt att fungera som
en katalysator för en rad framtidsorienterande initiativ inom och runt REK. Omfånget innefattar
lärande och kompetensutveckling inom olika stadier och former för lärande, utbildning samt
kompetensutveckling, och då med speciell fokus på eKompetens och kompetenshantering.

Programmet inkluderar introducerande presentationer, diskussioner samt erfarenhetsutbyten
mellan tankesmedjans deltagare inom de fyra lärandekontext som innefattas i detta möte, nämligen;
 Framtida lärande med e-lärande, på distans och genom nät-baserat själv-lärande
 Framtida lärande i det livslånga lärandet/folkbildningen
 Framtida lärande under den obligatoriska skolan/basutbildningen
 Framtida lärandet för och i yrket, företag och professionen

Varje tema har ett ungefärligt tidsomfång av trettio minuter och inleds med en översikt av trender,
drivkrafter för potentiella orienteringar och förändringsinriktningar, samt en avslutande mötesdel
där framlyftandet av idéer, förslag och potentiella lösningar sammanfattas och där potentiella
uppföljningsinsatser formuleras.

Alla registrerade deltagare kan även anmäla intresse före tankesmedjans start att bidra med ett fem
eller tio minuters förberedd presentation (t.ex. stödd med webb-länkar, PowerPoint presentationer
och/eller med kopierade referensdokument).

Anmälan av deltagande i, och indikation om potentiella bidrag som du önskar att göra skall sändas med epost till christina@REK.SE och som specificerar ditt namn,

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD Nytt nr 3. 2015 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. Rapport från EDEN 4. Tankesmedja med REK på…
  2. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…
  3. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This