NY

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. REKs Tankesmedja Framtidens lärande 16 sep i Sthlm

rek

REK – Riksorganisationen för eKompetens
INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om FRAMTIDENS LÄRANDE

Ons. 16 september, 13:00 – 16:00, Stockholm
REK har inviterat till att delta i den interaktiva tankesmedjan om Framtidens Lärande som hålls
den 16 september, 13:00 – 16:00, och som är samordnat av REK, SVERD och Folkbildningsrådet/FSO.

Mötet hålls på Folkbildningsrådet, Rosenlundsgatan 50, Stockholm.

Deltagandet är kostnadsfritt för personligt inviterade, REKs, Folkbildningsrådets, NITUS och SVERDs
medlemmar, samt för REKs medlemskandidater, för övriga gäller en deltagarkostnad av 300 Kr.

En unik uppsättning trendstudier, trendrapporter och sektorspecifika rapporter om olika aspekter av
framtidens lärande görs tillgängliga under mötet till alla tankesmedjans deltagare.

Tankesmedjans syfte och omfång har redan preliminärt formulerats inom REK och dessa förväntas
finslipas i samband med detta initiala tankesmedjemöte. Det preliminära syftet är att ge REK och den
svenska lär/kompetenshanteringssektorn ett mer och konkret framtidsfokus, samt att fungera som
en katalysator för en rad framtidsorienterande initiativ inom och runt REK. Omfånget innefattar
lärande och kompetensutveckling inom olika stadier och former för lärande, utbildning samt
kompetensutveckling, och då med speciell fokus på eKompetens och kompetenshantering.

Programmet inkluderar introducerande presentationer, diskussioner samt erfarenhetsutbyten
mellan tankesmedjans deltagare inom de fyra lärandekontext som innefattas i detta möte, nämligen;
 Framtida lärande med e-lärande, på distans och genom nät-baserat själv-lärande
 Framtida lärande i det livslånga lärandet/folkbildningen
 Framtida lärande under den obligatoriska skolan/basutbildningen
 Framtida lärandet för och i yrket, företag och professionen

Varje tema har ett ungefärligt tidsomfång av trettio minuter och inleds med en översikt av trender,
drivkrafter för potentiella orienteringar och förändringsinriktningar, samt en avslutande mötesdel
där framlyftandet av idéer, förslag och potentiella lösningar sammanfattas och där potentiella
uppföljningsinsatser formuleras.

Alla registrerade deltagare kan även anmäla intresse före tankesmedjans start att bidra med ett fem
eller tio minuters förberedd presentation (t.ex. stödd med webb-länkar, PowerPoint presentationer
och/eller med kopierade referensdokument).

Anmälan av deltagande i, och indikation om potentiella bidrag som du önskar att göra skall sändas med epost till christina@REK.SE och som specificerar ditt namn,

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD Nytt nr 3. 2015 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. Rapport från EDEN 4. Tankesmedja med REK på…
  2. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…
  3. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This