NY

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara...

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework...

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta PUBLICERAD 22 JULI 2020, KL. 05:30UPPDATERAD 22 JULI 2020, KL. 08:38 Huddinge kommun har beslutat att införa flexibel skolstart till höstterminen. Detta innebär att skolorna startar olika tider för att minska...

Mer studier på distans ska minska smittrisken för pandemin

Regeringen ökar möjligheterna för gymnasieskolorna att bedriva distansundervisning. Målet enligt skolminister Anna Ekström är att minska smittrisken för Covid 19 pandemin . Under våren har lärare talat om problem med att planera och genomföra distansundervisning...

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. REKs Tankesmedja Framtidens lärande 16 sep i Sthlm

rek

REK – Riksorganisationen för eKompetens
INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om FRAMTIDENS LÄRANDE

Ons. 16 september, 13:00 – 16:00, Stockholm
REK har inviterat till att delta i den interaktiva tankesmedjan om Framtidens Lärande som hålls
den 16 september, 13:00 – 16:00, och som är samordnat av REK, SVERD och Folkbildningsrådet/FSO.

Mötet hålls på Folkbildningsrådet, Rosenlundsgatan 50, Stockholm.

Deltagandet är kostnadsfritt för personligt inviterade, REKs, Folkbildningsrådets, NITUS och SVERDs
medlemmar, samt för REKs medlemskandidater, för övriga gäller en deltagarkostnad av 300 Kr.

En unik uppsättning trendstudier, trendrapporter och sektorspecifika rapporter om olika aspekter av
framtidens lärande görs tillgängliga under mötet till alla tankesmedjans deltagare.

Tankesmedjans syfte och omfång har redan preliminärt formulerats inom REK och dessa förväntas
finslipas i samband med detta initiala tankesmedjemöte. Det preliminära syftet är att ge REK och den
svenska lär/kompetenshanteringssektorn ett mer och konkret framtidsfokus, samt att fungera som
en katalysator för en rad framtidsorienterande initiativ inom och runt REK. Omfånget innefattar
lärande och kompetensutveckling inom olika stadier och former för lärande, utbildning samt
kompetensutveckling, och då med speciell fokus på eKompetens och kompetenshantering.

Programmet inkluderar introducerande presentationer, diskussioner samt erfarenhetsutbyten
mellan tankesmedjans deltagare inom de fyra lärandekontext som innefattas i detta möte, nämligen;
 Framtida lärande med e-lärande, på distans och genom nät-baserat själv-lärande
 Framtida lärande i det livslånga lärandet/folkbildningen
 Framtida lärande under den obligatoriska skolan/basutbildningen
 Framtida lärandet för och i yrket, företag och professionen

Varje tema har ett ungefärligt tidsomfång av trettio minuter och inleds med en översikt av trender,
drivkrafter för potentiella orienteringar och förändringsinriktningar, samt en avslutande mötesdel
där framlyftandet av idéer, förslag och potentiella lösningar sammanfattas och där potentiella
uppföljningsinsatser formuleras.

Alla registrerade deltagare kan även anmäla intresse före tankesmedjans start att bidra med ett fem
eller tio minuters förberedd presentation (t.ex. stödd med webb-länkar, PowerPoint presentationer
och/eller med kopierade referensdokument).

Anmälan av deltagande i, och indikation om potentiella bidrag som du önskar att göra skall sändas med epost till christina@REK.SE och som specificerar ditt namn,

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD Nytt nr 3. 2015 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. Rapport från EDEN 4. Tankesmedja med REK på…
  2. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…
  3. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens rapport 6.Rapport från…

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This