NY

SVERD samverkar med Near East University. Societal Issues and Development

Den 26 februari 2021 arrangerade Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) en konferens med temat Societal Issues and Development i samverkan med Near East University, N Cypern.  Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) V ordförande...

Ny rekommendation om kombination av distans- och närundervisning

Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs, men justeras. Justeringen innebär att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med 25 januari till och med 1 april 2021. Viss...

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner. Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där...

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna...

Granskningarna leder till förbättrad kvalitet

Utbildningsanordnare som prioriterar kvalitetsarbetet och gör ständiga förbättringar når högre kvalitet och bättre resultat. Det menar utredarna Anna Svensson och Olof Elander som gjort de senaste årsrapporterna från Myndigheten för yrkeshögskolans enhet för...

Universities without walls A vision for 2030

EUA, European Universities Association, har lanserat sin syn på Universities in 2030 When looking to the future, we envision universities without walls; these are universities that are open and engaged in society while retaining their core values. All of Europe’s...

SVERD Vårkonferens 12 mars ”Det Nya Normala” – Omställning och hållbarhet.

SVERD Online Vårkonferens 12 mars - Det Nya Normala –omställning och hållbarhet Anmälan är fri och görs här: https://doodle.com/poll/kyea3i2uvhmrt24d?utm_source=poll&utm_medium=link Konferensen körs på videokonferenssytemet ZOOM. Länk till inloggning skickas ut...

IKT-strategerna i Lund ger hjälp till självhjälp under övergången till nätbaserad undervisning

Lunds kommun driver IKT-strategerna på barn- och skolförvaltningen en webbplats som ger hjälp och stöd om nätbaserad undervisning till skolledare, lärare, vårdnadshavare och elever under coronapandemin. Innehållet vänder sig i första hand till kommunens grundskolor,...

Tips till dig som studerar på distans

Ha självdisciplin och skapa en struktur skriver Johan Fridlund som är medlem i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. En struktur är A och O för att klara av studierna när man är hemma och det är då viktigt att kunna skärma av sig och inte börja med något annat...

How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic The Swedish Perspectives 27-28 January 2021

SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning är partner i NORDPLUS projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic NPAD-2020/10169 finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. SVERD var värd för det första partner mötet som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Vad är yrkeshögskoleutbildning ?

 Vad är YH-utbildning/yrkeshögskoleutbildning?

Den 26 februari 2009 fattade riksdagen beslut om att inrätta en yrkeshögskola i Sverige. Myndigheten för yrkeshögskolan startade den 1 juli 2009 med placering i Västerås och Hässleholm. Yrkeshögskolan ska samla eftergymnasiala yrkesutbildningar som inte är högskoleutbildningar och som bygger på kunskap från arbetslivet. Det innebär att bland annat kvalificerad yrkesutbildning kommer att ingå i Yrkeshögskolan. Utgångspunkten för yrkeshögskolans utbildningar är att de ska präglas av arbetsmarknadsrelevans och arbetslivsanknytning. Studerande kommer även ha rätt att utöva inflytande över utbildningen. Yrkeshögskolan kommer vara den institution som verkar för att möta hela Sveriges behov av kvalificerad arbetskraft.

Vad skiljer yrkeshögskolan från högskolan?

Det finns flera skillnader mellan högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar; Högskoleutbildningar är forskningsanknutna och vilar på vetenskapliga eller konstnärliga grunder, medan yrkeshögskoleutbildningar baseras främst på kunskap som uppkommit vid produktionen av varor och tjänster samt anpassas utifrån arbetslivets krav på kompetens när det gäller praktiska yrkeskunskaper.

Utbildning inom yrkeshögskolan.

Utbildningarna ska i hög grad baseras på kunskaper, färdigheter och erfarenheter som genereras och utvecklas vid produktionen av varor och tjänster. Många utbildningar inom yrkeshögskolan kommer att direkt bygga vidare på de yrkesförberedande utbildningarna i gymnasieskolan. Utbildningarna ska ha hög arbetsmarknadsrelevans, vilket betyder att utbildningarna ska komma till stånd och utvecklas för att det finns ett behov av dessa kvalifikationer på arbetsmarknaden. Vid utformningen av yrkeshögskolans utbildningar och deras innehåll ska
arbetslivet ha ett avgörande inflytande och dess krav ska vara utgångspunkt vid kvalitetssäkring och utvärdering.

Berörighet och examen.

YH-utbildningarna på yrkeshögskolan ska vara eftergymnasiala och bygga på den grund gymnasieskolan ger. För behörighet till utbildningarna på yrkeshögskolan kommer det att krävas genomgången gymnasieskola med godkänt slutbetyg eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. YH-utbildningen ska kunna ge två olika examen; yrkeshögskoleexamen och kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Kommer YH-utbildningarna leda till jobb? Yrkeshögskoleutbildningarna ska ha hög arbetsmarknadsrelevans, vilket betyder att utbildningarna ska komma till stånd och utvecklas för att det finns ett behov av dessa kvalifikationer på arbetsmarknaden. Yrkeshögskoleutbildningarna, YH-utbildningarna, ska ge sådana teoretiska, praktiska och erfarenhetsbaserade kunskaper som krävs för att självständigt kunna utföra kvalificerade uppgifter i arbetslivet.

Hög andel får jobb!

I myndighetens rapport ”Uppföljning av sysselsättning för studerande i yrkeshögskolan året efter examen” framgår att runt 75 % av de som examinerats i landet anger att deras arbete helt, till största delen eller till viss del överensstämmer med utbildningen. På Schartaus handelsgymnasium i Stockholm är statistiken ännu bättre. Hela 93 procent av de studerande som tagit sin examen har fått jobb inom sex månader.

Mer information om Yh-myndigheten finner du under fliken ”Frågor och Svar” på myndighetens
hemsida www.yhmyndigheten.se/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This