NY

Distansundervisning har lett till höjda avgångsbetyg

I mitten av mars våren 2020 övergick landets gymnasieelever till distansundervisning på grund av pandemin. För att se om det påverkat deras avgångsbetyg har Skolverket gjort en jämförelse mellan deras avgångsbetyg och avgångsbetygen från fyra årskullar bakåt i tiden...

Närundervisning i skolan ska vara huvudregeln i höst

Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en...

Mötesplats OER arrangerar en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021

SVERD är partner i Mötesplats OER och är med att samordna en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021 Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Vi uppmärksammar...

Digitaliseringsprojekt stärker kompetensförsörjningen

För att underlätta byte av yrkesbana och livslångt lärande har åtta myndigheter fått uppdraget att skapa förutsättningar för olika digitala lösningar. Dessa ska både förbättra den enskildes förutsättningar på arbetsmarknaden och göra det lättare för arbetsgivare att...

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay ) Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin. Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade...

Sex år i EDEN Executive Committee

De senaste sex åren (2015-2021) har varit spännande, lärorika, utmanande, arbetsamma, prövande, krävande och fantastiska i en fin blandning. Under sex år dvs två mandatperioder har jag varit i EDEN Executive Committee på uppdrag av Svenska Riksorganisationen för...

Nordplus: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics

SVERD har medverkat som partner i Nordplus Adult NPAD-2020/10169 How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics  finansierats av Nordiska ministerrådet. Projektet organiserades under projektperioden 09 / 2020-08 / 2021. Projektkoordinator är   Summer...

Nya regeringssatsningar -i pandemins följder

Satsningar på utbildning för vuxna ska bekämpa pandemins följder Många har förlorat sitt arbete under den rådande pandemin. Utrikes födda, ofta nyanlända, som står långt ifrån arbetsmarknaden har drabbats särskilt hårt av krisen. Utbildning är därför ett viktigt...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

Anmälan är öppen än, se till att säkra DIN plats till den 29 juni 2019 VÄLKOMNA till den fjärde och sista konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Norge som värd This event is...

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Vad är yrkeshögskoleutbildning ?

 Vad är YH-utbildning/yrkeshögskoleutbildning?

Den 26 februari 2009 fattade riksdagen beslut om att inrätta en yrkeshögskola i Sverige. Myndigheten för yrkeshögskolan startade den 1 juli 2009 med placering i Västerås och Hässleholm. Yrkeshögskolan ska samla eftergymnasiala yrkesutbildningar som inte är högskoleutbildningar och som bygger på kunskap från arbetslivet. Det innebär att bland annat kvalificerad yrkesutbildning kommer att ingå i Yrkeshögskolan. Utgångspunkten för yrkeshögskolans utbildningar är att de ska präglas av arbetsmarknadsrelevans och arbetslivsanknytning. Studerande kommer även ha rätt att utöva inflytande över utbildningen. Yrkeshögskolan kommer vara den institution som verkar för att möta hela Sveriges behov av kvalificerad arbetskraft.

Vad skiljer yrkeshögskolan från högskolan?

Det finns flera skillnader mellan högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar; Högskoleutbildningar är forskningsanknutna och vilar på vetenskapliga eller konstnärliga grunder, medan yrkeshögskoleutbildningar baseras främst på kunskap som uppkommit vid produktionen av varor och tjänster samt anpassas utifrån arbetslivets krav på kompetens när det gäller praktiska yrkeskunskaper.

Utbildning inom yrkeshögskolan.

Utbildningarna ska i hög grad baseras på kunskaper, färdigheter och erfarenheter som genereras och utvecklas vid produktionen av varor och tjänster. Många utbildningar inom yrkeshögskolan kommer att direkt bygga vidare på de yrkesförberedande utbildningarna i gymnasieskolan. Utbildningarna ska ha hög arbetsmarknadsrelevans, vilket betyder att utbildningarna ska komma till stånd och utvecklas för att det finns ett behov av dessa kvalifikationer på arbetsmarknaden. Vid utformningen av yrkeshögskolans utbildningar och deras innehåll ska
arbetslivet ha ett avgörande inflytande och dess krav ska vara utgångspunkt vid kvalitetssäkring och utvärdering.

Berörighet och examen.

YH-utbildningarna på yrkeshögskolan ska vara eftergymnasiala och bygga på den grund gymnasieskolan ger. För behörighet till utbildningarna på yrkeshögskolan kommer det att krävas genomgången gymnasieskola med godkänt slutbetyg eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. YH-utbildningen ska kunna ge två olika examen; yrkeshögskoleexamen och kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Kommer YH-utbildningarna leda till jobb? Yrkeshögskoleutbildningarna ska ha hög arbetsmarknadsrelevans, vilket betyder att utbildningarna ska komma till stånd och utvecklas för att det finns ett behov av dessa kvalifikationer på arbetsmarknaden. Yrkeshögskoleutbildningarna, YH-utbildningarna, ska ge sådana teoretiska, praktiska och erfarenhetsbaserade kunskaper som krävs för att självständigt kunna utföra kvalificerade uppgifter i arbetslivet.

Hög andel får jobb!

I myndighetens rapport ”Uppföljning av sysselsättning för studerande i yrkeshögskolan året efter examen” framgår att runt 75 % av de som examinerats i landet anger att deras arbete helt, till största delen eller till viss del överensstämmer med utbildningen. På Schartaus handelsgymnasium i Stockholm är statistiken ännu bättre. Hela 93 procent av de studerande som tagit sin examen har fått jobb inom sex månader.

Mer information om Yh-myndigheten finner du under fliken ”Frågor och Svar” på myndighetens
hemsida www.yhmyndigheten.se/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This