NY

Ny rapport: EU ligger långt efter sina digitala mål

EU har hamnat på efterkälken gällande sina digitala mål. För att råda bot på utvecklingen behöver både offentlig och privat sektor öka investeringarna, enligt en ny undersökning. EU:s digitala mål har varit att vid 2030 ska 80 procent av befolkningen ha grundläggande...

Lärosäten ska genomlysa utbildningsutbudet för livslångt lärande och omställning

Mot bakgrund av införandet av det nya omställningsstudiestödet ger regeringen statliga universitet och högskolor i uppdrag att analysera sina utbildningsutbud, såväl avseende innehåll som inom vilka former utbildningarna ges. Syftet är att tillgängliggöra de kurser...

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ? I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra...

Lärosäten ska ta fram öppen nätbaserad utbildning för klimatomställning

Som en del av regeringens satsning Klimatkompetenslyftet får nio lärosäten nu medel för att ta fram öppen nätbaserad utbildning (MOOC:ar) för att stödja samhällets klimatomställning. Regeringen har satsat på ett nytt statligt finansierat kompetenslyft för klimatet för...

Kompetensförsörjning av digital spetskompetens: framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035

Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital spetskompetens presenterades idag den 13 juni en framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035. Läs mer här om seminariet Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av...

Regeringen tillsätter en utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen

De senaste åren har folkbildningen stått inför flera stora utmaningar, och för att förbättra förutsättningarna att verka framöver har nu regeringen beslutat om en utredning som syftar till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll av...

Network of Open Orgs – falllstudier och den medföljande sammanfattande rapport

Det internationella nätverket Network of Open Orgs har under året genomfört ett samarbetsprojekt om "goda exempel" om OER. SVERD har medverkat genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson, som leder ICDE OER Advocacy Committee vilket är med i nätverket Network of Open Orgs....

Stöd för kartläggning och validering i vuxenutbildningen

Ta del av Skolverkets många olika stöd för kartläggning och validering för vuxenutbildningen. Titta på vårt webbinarium från april 2022 där vi presenterar vad som är på gång framåt och vad du kan använda för verktyg idag. Se vårt filmade webbinarium om kartläggning...

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt skriver Anna Steen, ordförande för Saco-S i en debattartikel i Dagens Nyheter. Om universitet och högskolor ska vara en del av...

Förlängt Regeringsuppdrag för att bygga sammanhållen datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Regeringen förlänger tiden för uppdraget till Arbetsförmedlingen, Statens skolverk (Skolverket), Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), Vetenskapsrådet, Universitets- och högskolerådet (UHR), Statistiska centralbyrån, Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Inom yrkeshögskolan finns enbart efterfrågade utbildningar

För snart tre år sedan introducerades en ny studieväg i Sverige, Yrkeshögskola. Den riktar sig till studerande som har en godkänd examen från gymnasiet och som vill utbilda sig till ett yrke det finns en stor efterfrågan av i arbetslivet. Yrkeshögskolan är ett attraktivt alternativ, för dem som har som mål att snabbt komma in i ett kvalificerat yrke.

Arbetslivets och företagens svårigheter att hitta lämplig och välutbildad arbetskraft är ett växande problem och en tillväxthämmande faktor. Det framgår med all tydlighet i undersökningar som under hösten 2011, genomförts av organisationen Företagarna och av Tillväxtverket.

Yrkeshögskolans utbildningar, som alla är utformade i nära samverkan företag och arbetslivet, har med framgång kunnat svara mot detta behov. Sju av tio studerande har jobb eller eget företag innan de examinerats eller inom en månad därefter. Efter sex månader har 86 procent etablerat sig i arbetslivet. 45 000 studerar under ett år på en yrkeshögskoleutbildning.

Idag svarar yrkeshögskolan för 10 procent av samtliga eftergymnasiala utbildningar. Ansökningar till Myndigheten för yrkeshögskolan om att få starta och bedriva utbildningar är långt större än vad som är möjligt att bevilja, främst beroende på begränsade statsbidragsanslag. Det betyder att endast utbildningar med mycket stor efterfrågan från arbetslivet kan komma ifråga.

Inte sällan ställs krav på att man som studerande utöver godkänd gymnasieexamen också ska ha en viss arbetslivserfarenhet eller specifika ämneskrav från gymnasiet. Yrkeshögskolans utbildningar har blivit en väg för människor som vill skifta karriär eller som vill höja kompetensnivån inom sitt nuvarande yrke. Åtskilliga har högskolestudier bakom sig men de allra flesta är etablerade i jobb eller eget företagande. Anledningen till att många lockas av studier i yrkeshögskola är att studietiden oftast är kort, vanligtvis 2-2,5 år samt att antalet lektioner/föreläsningar är högt, ca 20 timmar per vecka. Det kan bidra till att även en person som inte studerat på många år kan motiveras att satsa på en högre utbildning. Studenterna kommer från både studieförberedande och yrkesförberedande gymnasieprogram och konkurrensen om platserna är ofta hög. År 2010 var det i genomsnitt 3,7 sökande per utbildningsplats. Arbetslivet medverkar i urvalet av studerande och bidrar dessutom med expertföreläsare och handledare under den fjärdedel av studietiden som är arbetsplatsförlagd.

Statens bidrag till yrkeshögskolans utbildningar är utöver finansiering genom statsbidrag också att fastställa kvalitetskrav. Att dessa krav följs kontrolleras vid den tillsyn som Myndigheten för yrkeshögskolan utför. Jag har som myndighetschef valt att dessutom göra egna studiebesök
ett par gånger varje månad för att på plats få en uppfattning om enskilda utbildningars förutsättningar, träffa studerande och lärare och representanter för det arbetsliv som står bakom och engagerar sig i utbildningen. Denna vecka besöker jag av detta skäl utbildningar vid

Pia Enochsson

Generaldirektör Myndigheten för yrkeshögskolan

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This