NY

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år...

Teaching Online – Resource Bank från Dublin City University, IE

Dublin City University (DCU) Irland tillhandahåller en webbplats med änkar till ett antal användbara resurser för online-undervisning som har valts ut för att stödja institutioner och enskilda utbildare för att svara på Covid-19 och utbildning. Mer specifikt syftar...

Valideringskartan: Nytt verktyg för att hitta möjligheter till validering

Nu lanseras Valideringskartan – ett verktyg som snabbt ger en överblick över möjligheterna till validering och vem som ansvarar för vad. – Det svenska systemet för validering är decentraliserat och innehåller olika regelverk för olika sektorer och utbildningsnivåer,...

LUPP Samverkan om livslångt lärande och uppdragsutbildning

Genom uppdragsutbildning kan Sveriges lärosäten bidra till livslångt lärande och kompetensutveckling i ett alltmer konkurrensutsatt och globaliserat arbetsliv. Nu presenteras en pinfärsk rapport om hur lärosätena på bästa sätt kan arbeta med och organisera...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Inom yrkeshögskolan finns enbart efterfrågade utbildningar

För snart tre år sedan introducerades en ny studieväg i Sverige, Yrkeshögskola. Den riktar sig till studerande som har en godkänd examen från gymnasiet och som vill utbilda sig till ett yrke det finns en stor efterfrågan av i arbetslivet. Yrkeshögskolan är ett attraktivt alternativ, för dem som har som mål att snabbt komma in i ett kvalificerat yrke.

Arbetslivets och företagens svårigheter att hitta lämplig och välutbildad arbetskraft är ett växande problem och en tillväxthämmande faktor. Det framgår med all tydlighet i undersökningar som under hösten 2011, genomförts av organisationen Företagarna och av Tillväxtverket.

Yrkeshögskolans utbildningar, som alla är utformade i nära samverkan företag och arbetslivet, har med framgång kunnat svara mot detta behov. Sju av tio studerande har jobb eller eget företag innan de examinerats eller inom en månad därefter. Efter sex månader har 86 procent etablerat sig i arbetslivet. 45 000 studerar under ett år på en yrkeshögskoleutbildning.

Idag svarar yrkeshögskolan för 10 procent av samtliga eftergymnasiala utbildningar. Ansökningar till Myndigheten för yrkeshögskolan om att få starta och bedriva utbildningar är långt större än vad som är möjligt att bevilja, främst beroende på begränsade statsbidragsanslag. Det betyder att endast utbildningar med mycket stor efterfrågan från arbetslivet kan komma ifråga.

Inte sällan ställs krav på att man som studerande utöver godkänd gymnasieexamen också ska ha en viss arbetslivserfarenhet eller specifika ämneskrav från gymnasiet. Yrkeshögskolans utbildningar har blivit en väg för människor som vill skifta karriär eller som vill höja kompetensnivån inom sitt nuvarande yrke. Åtskilliga har högskolestudier bakom sig men de allra flesta är etablerade i jobb eller eget företagande. Anledningen till att många lockas av studier i yrkeshögskola är att studietiden oftast är kort, vanligtvis 2-2,5 år samt att antalet lektioner/föreläsningar är högt, ca 20 timmar per vecka. Det kan bidra till att även en person som inte studerat på många år kan motiveras att satsa på en högre utbildning. Studenterna kommer från både studieförberedande och yrkesförberedande gymnasieprogram och konkurrensen om platserna är ofta hög. År 2010 var det i genomsnitt 3,7 sökande per utbildningsplats. Arbetslivet medverkar i urvalet av studerande och bidrar dessutom med expertföreläsare och handledare under den fjärdedel av studietiden som är arbetsplatsförlagd.

Statens bidrag till yrkeshögskolans utbildningar är utöver finansiering genom statsbidrag också att fastställa kvalitetskrav. Att dessa krav följs kontrolleras vid den tillsyn som Myndigheten för yrkeshögskolan utför. Jag har som myndighetschef valt att dessutom göra egna studiebesök
ett par gånger varje månad för att på plats få en uppfattning om enskilda utbildningars förutsättningar, träffa studerande och lärare och representanter för det arbetsliv som står bakom och engagerar sig i utbildningen. Denna vecka besöker jag av detta skäl utbildningar vid

Pia Enochsson

Generaldirektör Myndigheten för yrkeshögskolan

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This