NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Inom yrkeshögskolan finns enbart efterfrågade utbildningar

För snart tre år sedan introducerades en ny studieväg i Sverige, Yrkeshögskola. Den riktar sig till studerande som har en godkänd examen från gymnasiet och som vill utbilda sig till ett yrke det finns en stor efterfrågan av i arbetslivet. Yrkeshögskolan är ett attraktivt alternativ, för dem som har som mål att snabbt komma in i ett kvalificerat yrke.

Arbetslivets och företagens svårigheter att hitta lämplig och välutbildad arbetskraft är ett växande problem och en tillväxthämmande faktor. Det framgår med all tydlighet i undersökningar som under hösten 2011, genomförts av organisationen Företagarna och av Tillväxtverket.

Yrkeshögskolans utbildningar, som alla är utformade i nära samverkan företag och arbetslivet, har med framgång kunnat svara mot detta behov. Sju av tio studerande har jobb eller eget företag innan de examinerats eller inom en månad därefter. Efter sex månader har 86 procent etablerat sig i arbetslivet. 45 000 studerar under ett år på en yrkeshögskoleutbildning.

Idag svarar yrkeshögskolan för 10 procent av samtliga eftergymnasiala utbildningar. Ansökningar till Myndigheten för yrkeshögskolan om att få starta och bedriva utbildningar är långt större än vad som är möjligt att bevilja, främst beroende på begränsade statsbidragsanslag. Det betyder att endast utbildningar med mycket stor efterfrågan från arbetslivet kan komma ifråga.

Inte sällan ställs krav på att man som studerande utöver godkänd gymnasieexamen också ska ha en viss arbetslivserfarenhet eller specifika ämneskrav från gymnasiet. Yrkeshögskolans utbildningar har blivit en väg för människor som vill skifta karriär eller som vill höja kompetensnivån inom sitt nuvarande yrke. Åtskilliga har högskolestudier bakom sig men de allra flesta är etablerade i jobb eller eget företagande. Anledningen till att många lockas av studier i yrkeshögskola är att studietiden oftast är kort, vanligtvis 2-2,5 år samt att antalet lektioner/föreläsningar är högt, ca 20 timmar per vecka. Det kan bidra till att även en person som inte studerat på många år kan motiveras att satsa på en högre utbildning. Studenterna kommer från både studieförberedande och yrkesförberedande gymnasieprogram och konkurrensen om platserna är ofta hög. År 2010 var det i genomsnitt 3,7 sökande per utbildningsplats. Arbetslivet medverkar i urvalet av studerande och bidrar dessutom med expertföreläsare och handledare under den fjärdedel av studietiden som är arbetsplatsförlagd.

Statens bidrag till yrkeshögskolans utbildningar är utöver finansiering genom statsbidrag också att fastställa kvalitetskrav. Att dessa krav följs kontrolleras vid den tillsyn som Myndigheten för yrkeshögskolan utför. Jag har som myndighetschef valt att dessutom göra egna studiebesök
ett par gånger varje månad för att på plats få en uppfattning om enskilda utbildningars förutsättningar, träffa studerande och lärare och representanter för det arbetsliv som står bakom och engagerar sig i utbildningen. Denna vecka besöker jag av detta skäl utbildningar vid

Pia Enochsson

Generaldirektör Myndigheten för yrkeshögskolan

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This