NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Varför går inte digitaliseringen snabbare i offentlig sektor ?

Det diskuterades vid ett seminarium i Almedalen med tema ”Ledarskap för moderna myndigheter i en digital era”anordnat av PwC.  pwc3Sverige var tidigt ute i satsningen på IT , man genomförde snabb bredbandsutbyggnad och har en god  datamognad hos befolkningen.

Sverige ligger högt upp i kvalitetsindex men det som mäts i kvalitetsutvärderingar är ofta enkla kvantiteter som antal formulär, antal datorer, mängden öppen data men man mäter inte viktiga saker som digitalt ledarskap och samverkan mellan myndigheter.

En förklaring till att digitaliseringen tar tid är att det är många självständiga aktörer med många olika agendor och det saknas en samordning från Regeringskansliet.

Man bör fokusera på större enheter än enskilda myndigheter. Det räcker inte att man har perfekta interna resultat i enskilda myndigheter om inte helheten i användningen till medborgarna är samordnad.

Välfärdens långsiktiga finansiering är oklar och offentlig sektor måste fokusera på användarna

och fokusera på kvalitet i utfallet vad medborgarna tycker.

Viktiga områden att satsa på i framtiden är bemötande, tillgänglighet och transparens.

Det är viktigt att inte marginalisera digitaliseringsfrågan så att den landar i förvaltning av tjänster utan det är viktigt att jobba mer med erbjudandet av digitaliseringstjänster till medborgarna.

Digitalisering är en överlevnadsfråga för att tillgängliggöra tjänster och effektivisera offentlig sektor

Vilket bör göras agilt och trovärdigt.

I panelen var

  • Gunilla Dyrhage, Enhetschef, Arbetsförmedlingen
  • Erik Brandsma, Generaldirektör, Energimyndigheten
  • Åsa Zetterberg, Sektionschef, medlem i Digitaliseringsrådet, SKL
  • Anders Christensson, Partner och ansvarig för rådgivning till offentlig sektor, PwC
  • Njal Roomans, Moderator, PwC

Se program här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Varför går inte digitaliseringen snabbare i offentlig sektor ? | Namn på webbplatsen - […] Varför går inte digitaliseringen snabbare i offentlig sektor ? […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This