NY

Obehöriga och olämpliga lärare i skolan – trots lärarlegitimation

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning. Systemet med legitimation infördes 2011,...

Mindre pengar till friskolorna föreslås i ny utredning

Kommuner ska få göra ett avdrag på sex procent i skolpengen till friskolor, föreslår regeringens särskilda utredare Lena Holmdahl. Däremot föreslår hon inte några statligt bestämda och bindande nivåer för hur mycket kommunerna måste lägga på sina egna skolor....

Alla vet om betygsinflationen – ändå får det fortsätta

Den blomstertid nu kommer” ljuder snart i skolorna över hela landet. Det är avslutningstid. Men medan eleverna firar skolavslutningen, sommarlovet och slutet på ett livskapitel, vet vi att betygen sedan länge har förlorat sitt värde. Alla vet det – ändå får det...

Vuxenutbildningsdag med VIS på Almedalen onsdag 25 juni

Riksförbundet vuxenutbildnig i samverkan (VIS) bjuder in alla intresserade till en dag fyll med seminarier, debatter och samtal rörande vuxenutbildningen i stort. Om Du är i Visby under Almedalsveckan så är du välkommen till vuxenutbildningsseminarier som pågår...

It-säkerhetsbolaget Yubico-World Entrepreneur Of The Year

Stina Ehrensvärd är grundare av det globalt framgånsrika it-säkerhetsboalget Yubico och blev den 5 juni utsedd till 2025 års vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year. För Voister berättar hon om drivkraften bakom framgångarna, sitt nya EU-säkerhetsprojekt och sin...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vändpunkten: Varför vi måste förändra utbildningen nu

Att driva en global rörelse för att transformera utbildning: Nyckelögonblick 2022. Läs mer här 

2022 education key moments

Light and Vision, Xinovap & Rawpixel/Shutterstock.com

2022 var ett år som bevittnade stora milstolpar i den globala rörelsen för att förändra utbildning. Mot bakgrund av en oroväckande inlärnings- och budgetkris, fick UNESCO:s uppmaning till en global mobilisering för att placera utbildning högst upp på den politiska agendan världen över med förnyade nationella och globala åtaganden. Och tre UNESCO-världskonferenser med fokus på tidig barndom, högre utbildning och livslångt lärande satte ytterligare en gemensam vision och löften om att driva framsteg under det kommande decenniet. Här är några viktiga ögonblick och teman som har präglat detta ”förvandlande” år inom utbildning.

Vändpunkten: Varför vi måste förändra utbildningen nu
Vårt nuvarande globala utbildningssystem misslyckas med att tillhandahålla kvalitetsinlärning för alla under hela livet och hjälpa oss att forma fredliga, rättvisa och hållbara samhällen. Unescos data visar att 244 miljoner barn och ungdomar över hela världen går ur skolan. Det råder en kris när det gäller grundläggande lärande, läs- och skrivkunnighet och räknefärdigheter bland unga elever. Det uppskattas att 60 % av barn globalt inte kan läsa och förstå en enkel text vid tio års ålder. COVID-19-pandemin, som utlöste den största störningen av utbildningen i historien, har fördjupat en redan existerande kris av inkludering, kvalitet och relevans

Det har aldrig varit mer avgörande att ombilda hur vi lär oss, vad vi lär oss och hur vi lär oss, som beskrivs i UNESCOs flaggskepp Futures of Education Report, som krävde ett nytt socialt kontrakt för utbildning. Vändpunkten är nu. Det är därför som FN:s generalsekreterare sammankallade Transforming Education Summit i september i New York för att samla världsledare och sätta utbildning högst upp på den politiska agendan. Ungdomsförespråkare var involverade under hela processen som ledde till toppmötet och antog ungdomsdeklarationen om deras gemensamma vision för att förändra utbildningen.

Vid toppmötet åtog sig mer än 130 länder att starta om sina utbildningssystem och påskynda åtgärder för att få slut på inlärningskrisen. För att skapa fart för toppmötet stod UNESCO värd för ett förtoppmöte i juni där 154 utbildningsministrar och viceministrar och 1 800 deltagare deltog. Det utgjorde ett forum för länder att presentera preliminära resultat av nationella samråd och föra multilaterala diskussioner om nya åtaganden.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This