NY

Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning

Arbetsförmedlingen, Myndigheten för yrkeshögskolan, Skolverket, Svenska ESF-rådet, Tillväxtverket, Universitetskanslersämbetet och Universitets- och högskolerådet har fått i uppdrag via instruktionsförändringar eller i regleringsbrev att samverka i syfte att bidra...

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

AI är en revolution som händer nu

Björn Lundberg Historiker vid Lunds Universitet bedömer på sin blogg att verktyg som ChatGPT redan i nuläget är ett hjälpmedel för att skaffa sig ett godkänt betyg på en del universitetsutbildningar. Speciellt om det är utbildningar med för låga krav på formalia i form av källhänvisningar. Med ett minimum av tillägg av vetenskaplighet kommer en student att kunna använda de här funktionerna för att fuska på ett sätt som är svårt att upptäcka för en lärare.

Utvecklingen går otroligt snabbt. För bara några månader sedan bedömdes att AI skulle ha svårt att utföra mer analytiskt orienterade uppgifter på en humaniora-utbildning (eftersom svaren ofta var generella och inte specifikt relaterade till viss kurslitteratur till exempel), men det är rimligtvis bara en fråga om månader eller kanske något år innan AI även klarar detta.

Det här är alltså en revolution och den händer nu menar Björn Lundberg. Han skriver att för universitet och universitetslärare innebär det en akut utmaning. Det finns helt säkert fördelar och möjligheter i denna teknikutveckling. Men prio ett är att säkerställa att examinationsformerna utformas så att det inte går att fuska med hjälp av den nya generationens artificiella intelligens.

Alla universitet, alla institutioner, alla lärarlag som ännu inte tagit fram en handlingsplan för hur man ska hantera lärande och examination med utgångspunkt i de utmaningar som AI ställer bör nog göra det nu, genast.

https://bjornlundberghistoria.wordpress.com/

Artificial intelligence by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Pix4free

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This