NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Validering av informellt MOOC-baserat lärande

non formal MOOCs IPTS

I en ny rapport om ”Validering av informellt MOOC-baserat lärande” presenteras resultaten av forskning, som genomfördes från maj 2014 till och med november 2015.Det handlar om nya metoder när det gäller bedömningen av tillgodoräknande och erkännande av Massive open online courses s.k, MOOCs.

Rapporten publiceras efter omfattande forskning om MOOCs i EU: s medlemsstater, Den ger en ögonblicksbild av hur europeiska utbildningsinstitutioner som utvecklar formellt och icke-formellt lärande.

Det blir allt vanligare att utbildningsorganisationer ger diplom och certifikat för MOOCs fortbildning.

Vi analyserar relation mellan certifikat, examinationsformer och referenser.

Markörer som självbedömning jämförs med poäng som ges på plats efter traditionella tentamen.

Fallstudier ger djupare insikter om hur olika metoder kan användas.

Rapporten presenterar en modell som guidar oss framåt hur MOOCs kan valideras och ge diplom och erkännande.

Raporten ger en uppsättning rekommendationer till europeiska utbildningsorganisationer och beslutsfattare om hur man kan  möjliggöra erkännande av öppen inlärnings inom högre utbildning och på arbetsplatsen.

Läs hela rapporten här

 

How to cite: Witthaus, G., Inamorato dos Santos. A., Childs, M., Tannhäuser, A., Conole, G., Nkuyubwatsi, B., Punie, Y. (2016) Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred). EUR 27660 EN; doi:10.2791/809371

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This