NY

Ny generaldirektör för UKÄ

Regeringen har i dag beslutat att anställa Martin Norsell som generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Han påbörjar sin anställning den 1 december 2023. – Jag är mycket glad att Martin Norsell har tackat ja till att bli generaldirektör för UKÄ....

Videos från SVERD Höstkonferens 22/9 om AI och Chat GPT

Här kommer videofilmer om AI och Chat GPT ca 10 min vardera från SVERDs Höstkonferens den 22 sep 2023. Internetstiftelsen Kristina Alexandersson https://sverd.se/temp/sverd20230922_internetstiftelsen.mp4 Mittuniversitetet Jimmy Jaldemark...

Laika 13: Världens första AI-tonåring formad av 100 procent skärmtid

Var femte tonåring lägger idag all sin lediga tid på sociala plattformar. Samtidigt visar forskning på tydliga kopplingar mellan sociala medier och psykiska besvär bland barn och ungdomar. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har därför ihop med specialister inom AI...

Välkommen till SVERD Online höstkonferens European year of skills 22 september 2023

Välkommen till SVERD Online Höstkonferens European year of skills den 22 sep kl 10.00-15.45 med Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning. Anmälan är fri och registreraing sker här:https://www.sverd.se/sverd-online-hostkonferens-22-sep-2023/...

AI ska hjälpa polisstudenter med fysiska prov

Med hjälp av AI och träningsklockor ska polisstudenter kunna lära sig mer om sin hälsa inför avgörande fysiska examinationer. De som leder projektet är Sandra Krugly och Alexander Jansson, adjunkter vid Institutionen för idrottsvetenskap och som undervisar i fysisk...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Validering av informellt MOOC-baserat lärande

non formal MOOCs IPTS

I en ny rapport om ”Validering av informellt MOOC-baserat lärande” presenteras resultaten av forskning, som genomfördes från maj 2014 till och med november 2015.Det handlar om nya metoder när det gäller bedömningen av tillgodoräknande och erkännande av Massive open online courses s.k, MOOCs.

Rapporten publiceras efter omfattande forskning om MOOCs i EU: s medlemsstater, Den ger en ögonblicksbild av hur europeiska utbildningsinstitutioner som utvecklar formellt och icke-formellt lärande.

Det blir allt vanligare att utbildningsorganisationer ger diplom och certifikat för MOOCs fortbildning.

Vi analyserar relation mellan certifikat, examinationsformer och referenser.

Markörer som självbedömning jämförs med poäng som ges på plats efter traditionella tentamen.

Fallstudier ger djupare insikter om hur olika metoder kan användas.

Rapporten presenterar en modell som guidar oss framåt hur MOOCs kan valideras och ge diplom och erkännande.

Raporten ger en uppsättning rekommendationer till europeiska utbildningsorganisationer och beslutsfattare om hur man kan  möjliggöra erkännande av öppen inlärnings inom högre utbildning och på arbetsplatsen.

Läs hela rapporten här

 

How to cite: Witthaus, G., Inamorato dos Santos. A., Childs, M., Tannhäuser, A., Conole, G., Nkuyubwatsi, B., Punie, Y. (2016) Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred). EUR 27660 EN; doi:10.2791/809371

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This