NY

Könsklyftan på högskolan växer

Det är vanligare att kvinnor pluggar vidare efter gymnasiet än män – och könsklyftan fortsätter att växa. Bland de som tog studenten år 2019 hade 66 procent av kvinnorna och 48 procent av männen börjat studera vidare på högskola inom fem år efter examen, enligt nya...

Nya siffror om barn, föräldrar och skärmar

Internetstiftelsen släpper en delrapport av undersökningen Svenskarna och internet med fokus på barn och ungas skärmanvändning. "Barnen och internet" Dag: 4 dec TID: 09:00-10:00 Webbsändning. Se anmälan nedan. För barn i Sverige finns ingen tydlig gräns mellan...

Rekordintresse för Försvarsmaktens it-utbildning

För att möta Försvarsmaktens växande rekryteringsbehov inom it startade man i slutet av 2020 ett eget utbildningsprogram på området: Insteg IT. Antalet ansökningar ökar varje termin, nu senast sökte 548 personer till programmet. En nyckel i detta är det nya sättet att...

Botkyrka först ut med språktester i grundskolan

Botkyrka kommun blir först i Sverige med att införa språktester för personal i grundskolan. Det ska gälla även rektorer och kökspersonal. – Vi behöver kompensera för den pedagogiska segregationen, säger Willy Viitala (M) ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka...

OECD – har kommit med rekommendationer som syftar till att bidra till en förbättrad kompetensförsörjning

Stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet, Ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning, En stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering av utbildning kan påverka samhället enormt positivt

Ed-tech kokar över här i Sverige ”, säger Jannie Jeppesen, grundare av EdTech Sweden.

Potentialen för hur digitalisering av utbildning positivt kan påverka samhället är enorm.

Digitaliserad utbildning kan exempelvis vara mer individualiserad, den kan öka den demokratisera tillgången till kunskap, maximera lärprocessen  och bidra till att hantera den växande kompetensbristen för bättre digital kompetens hos arbetskraften.  Jannie förklarar att ”EdTech ändrar inte principerna för lärande, men det levererar nya vägar för att  samarbeta och kommunicera.”

Ed-tech Sverige lanserar nu den första  kartläggning någonsin av EdTech ekosystemet i samarbete med Silicon Vikings där man vill bygga öppenhet från grunden och få upp digitalisering av utbildningen på dagordningen.

EdTech ger nya insikter och ökad förståelse för vikten av digitala metoder för lärande och demokratiutveckling.

Läs hela artikeln här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ed-tech in Sweden – a black hole? | Namn på webbplatsen - […] Ed-tech in Sweden – a black hole? […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This