NY

Anmälan är öppen till SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Programmet är under uppbyggnad och kommer att handla om samverkan högskola och vuxenutbildning. Anmälan till vårkonferensen i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 som är fri sker...

Diggs plan för smartare digital infrastruktur 2024

Digg har fyra nya tjänster på gång under 2024 som samtliga ska bidra till en mer sammanhållen, offentlig digital infrastruktur. Viktoria Hagelstedt, avdelningschef för samordning och datadelning på Digg, förklarar vilka områden som berörs och varför tjänsterna är...

Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna för digital inkludering

Regeringen ger Post- och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att föreslå insatser för att öka andelen individer som är digitalt inkluderade, dvs. individer som använder digitala tjänster. Läs mer här Ladda ner: Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna...

Fler böcker till förskolor och skolor

Barn och elever ska få ordentlig tillgång till böcker och regeringen har därför inrättat ett nytt statsbidrag för inköp av skön- och facklitteratur. Nu är villkoren för statsbidraget beslutade och huvudmännen kan söka de 176 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar...

Yrkesvuxutredningen är klar och föreslår ny utbildningsform – Yrkesskola

För att bredda utbudet av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, föreslår Yrkesvuxutredningen bland annat att det ska inrättas en ny utbildningsform inom det offentliga utbildningsväsendet. Utbildningsformen ska benämnas yrkesskola. Yrkesskolan ska ha sin...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ?

I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla
lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra och snabbt på.
Vissa begränsningar finns som en brist på lärarutbildning och professionell utveckling, brist på
incitament och belöningar för innovation, tveksamheten hos vissa elever till
att ta ansvar för sitt eget lärande och genomarbetade kvalitetssäkringsramverk.

Men verklig innovation och förändring ägde rum och kommer nu att
bidra till att forma en framtidens lärande. Genom effektivt samarbete kan universitet och högskolor bättre utnyttja
varandras program och kurser så att de kan erbjuda studenter individualiserade utbildningar och
upplevelser. En del av detta arbete är att påskynda överföringskrediter och
behovet av att integrera mikrolegitimationer ( microcredentials) i långa programutbildningar.

Nyckeln till att stödja användningen av den nya pedagogiken och de nya modellerna
av undervisning och lärande är en investering i professionell utveckling
för lärare. Många pedagoger lärde sig om undervisning, kursdesign, nya sätt att examinera, kompetensbaserat lärande och
effektiva metoder om onlineinlärning under pandemin.

En fortsatt investering i professionell utveckling kommer att möjliggöra
att kvalitetssäkrad öppen, flexibel online utbildning blir mer allmänt accepterad och använd.
Med tanke på de utmaningar pandemin fortsätter att ge är detta en
idealisk tid för att förnya, ta nya risker och förändra utbildningssystemet . Det är bra att se så många
högskolor och universitet och deras fakulteter och lärare som gör just detta.

Läs mer här: 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This