NY

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Så kan skolan förändras

Skolan står inför stora utmaningar när det kommer till elevernas kunskapsnivåer och hur de rustas för en skiftande arbetsmarknad. Med nya satsningar på en stabil it-infrastruktur och kompetensutveckling vill Caroline Andersson, verksamhetschef för grundskolan i...

Forskning inom digitalisering och teknik, från AI till 5G, bidrar till att driva på utvecklingen av ett smartare samhälle.

Forskning kring att ta fram nya tekniska lösningar finns det gott om, både på universitet och i näringslivet. Samtidigt gynnas alla forskningsområden, från biologi till historia, av den tekniska utvecklingen. Det kan handla om allt från språktydning med AI och...

DIGITAL OMSTÄLLNING

DIGITAL OMSTÄLLNING Verksamheten genom skärmen: civilsamhällets digitala omställning under pandemin Under våren 2021 genomförde Charlotte Ovesson en studie som handlar om hur föreningar, studieförbund, folkhögskolor och andra organisationer i civilsamhället ställde om...

Kvalitet i distansutbildning

Universitets- och högskolerådet genomför en satsning för ökad kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid universitet och högskolor. Syftet med satsningen är att ge ökad tillgång till högskoleutbildning och utveckla digitala verktyg för distansutbildning, men...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april.

– Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det glädjer förstås också mig. Men ingen ska tolka detta som att vi blåser faran över, säger Anna Ekström.

I tidningen Skolvärlden säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, att hon är positiv till att beskedet som gör det möjligt att anpassa skolorna efter regionala skillnader i smittspridningen, och att de elever som går sista året på gymnasiet kan prioriteras för att få möjlighet att vara i skolan.

– Jag tycker att det är rimligt att ta regional hänsyn, samtidigt är det jätteviktigt att understryka att det här inte är en signal på att öppna alla skolor igen.

Beskedet är glädjande för många gymnasieelever, men ställer samtidigt höga krav på ansvarstagande från huvudmännen, säger hon.

– Har du ett allvarligt smittläge så måste du göra anpassningar. Dagens besked tar inte bort det ansvaret, utan ökar snarare ansvaret. Samtidigt har många redan vittnat om att det inte går att hålla avstånd i klassrummet, och att kompetensen kring hur man behöver förhålla till skolsituationen inte finns överallt.

Åsa Fahlén tror inte att gymnasieskolorna kommer att öppnas helt efter dagens besked.

– Skolan har fått ställa om väldigt många gånger. Man hade en plan på hur man ville göra men sedan kom nya besked som gjorde att man tvingades planera om. ­Det är klart att det har ställt till det. Man måste få lite längre framförhållning och kunna anpassa efter hur det ser ut på den enskilda skolan och utifrån det regionala smittläget.

Hon fortsätter:

– Varje skola måste kunna ha möjlighet att förhålla sig till de olika virusvariationer som finns för att se till att det är en trygg och säker arbetsmiljö, både för lärare och elever. Det kan innebära att vissa skolor helt behöver gå över till distans.
Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This