NY

Forskning och rapporter om distansundervisning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) sammanställer regelbundet resultat och erfarenheter från forskning och rapporter på det specialpedagogiska området knutet till distans- och fjärrundervisning. De har gjort sökningar på forskning som kan vara relevant utifrån...

SFS Jubileumswebbinarium: En högskola tillgänglig för alla? Ett panelsamtal om tillgänglighet och högskolepedagogik i den högre utbildningen

Sveriges förenade studentkårer (SFS) bjuder nu in till ett webbsänt seminarium för att prata om högskolepedagogik och tillgänglighet till och inom högre utbildning. Medverkar gör bland annat Minister för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans. Seminariet är...

Global ISO 9001-enkät efterlyser mer fokus på ledarskap och miljö

Tina Bolin, SIS bloggar på Kvalitetsmagasinet om  ISO 9001. Hon säger att nu har resultatet kommit från den globala användarundersökningen om ISO 9001. Över 8 000 svar från 122 länder visar bland annat att respondenterna önskar ökat fokus på ledarskap,...

GD:s kristallkula – om yrkeshögskolan

Generaldirektör Thomas Persson, Myndigheten för yrkeshögskolan spekulerar om framtida scenarier för yrkeshögskolan. Han  samla sina tankar om yrkeshögskolan (YH) och framtiden. Vad han tror kommer att hända? Vilka är de stora huvuddragen i utvecklingen? Vad kommer vi...

Vi vill få ner kostnaderna för publiceringar

Hundra procent öppen publicering, lägre kostnader och en transparent prismodell. Det är SUHF:s mål för de avtal mellan svenska lärosäten och vetenskapliga förlag som ska ersätta de nuvarande som löper ut 2024. En nytillsatt utredning ska ta fram strategin för att nå...

Omställning – distansarbete i samband med panademin

ENCELL Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande ENCELL högskolan Jönköping genomförde en studie om distansarbete i samband med pandemin och redovisade resultatet i studien, ”Lång process att kunna acceptera att min värld har krympt”   Tre frågor ställdes i...

VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan. Läs mer här på Voister – Att...

Learning in a digital age

Utveckla färdigheter och självförtroende för att bli en kompetent och autonom i en digital tidsålder.Här är självinstruerande micro- kurser från OERUniversity NZ alla med utgångspunkt i Learning in a digital age. Samtliga kurser kan ts på egen hand och kan med fördel...

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt...

Internationell utblick – distansundervisning under Covid

( Bild från pixabay.com) Det finns undersökningar som är väl värda att läsa igen. Det gavs ut en publikation av post och telestyrelsen i oktober som heter Internationell utblick – distansundervisning under Covid-19. Under övergripande reflektioner skriver man att det...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april.

– Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det glädjer förstås också mig. Men ingen ska tolka detta som att vi blåser faran över, säger Anna Ekström.

I tidningen Skolvärlden säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, att hon är positiv till att beskedet som gör det möjligt att anpassa skolorna efter regionala skillnader i smittspridningen, och att de elever som går sista året på gymnasiet kan prioriteras för att få möjlighet att vara i skolan.

– Jag tycker att det är rimligt att ta regional hänsyn, samtidigt är det jätteviktigt att understryka att det här inte är en signal på att öppna alla skolor igen.

Beskedet är glädjande för många gymnasieelever, men ställer samtidigt höga krav på ansvarstagande från huvudmännen, säger hon.

– Har du ett allvarligt smittläge så måste du göra anpassningar. Dagens besked tar inte bort det ansvaret, utan ökar snarare ansvaret. Samtidigt har många redan vittnat om att det inte går att hålla avstånd i klassrummet, och att kompetensen kring hur man behöver förhålla till skolsituationen inte finns överallt.

Åsa Fahlén tror inte att gymnasieskolorna kommer att öppnas helt efter dagens besked.

– Skolan har fått ställa om väldigt många gånger. Man hade en plan på hur man ville göra men sedan kom nya besked som gjorde att man tvingades planera om. ­Det är klart att det har ställt till det. Man måste få lite längre framförhållning och kunna anpassa efter hur det ser ut på den enskilda skolan och utifrån det regionala smittläget.

Hon fortsätter:

– Varje skola måste kunna ha möjlighet att förhålla sig till de olika virusvariationer som finns för att se till att det är en trygg och säker arbetsmiljö, både för lärare och elever. Det kan innebära att vissa skolor helt behöver gå över till distans.
Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This