NY

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här...

Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll?

Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity Se inspelningen här Demografiska...

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april.

– Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det glädjer förstås också mig. Men ingen ska tolka detta som att vi blåser faran över, säger Anna Ekström.

I tidningen Skolvärlden säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, att hon är positiv till att beskedet som gör det möjligt att anpassa skolorna efter regionala skillnader i smittspridningen, och att de elever som går sista året på gymnasiet kan prioriteras för att få möjlighet att vara i skolan.

– Jag tycker att det är rimligt att ta regional hänsyn, samtidigt är det jätteviktigt att understryka att det här inte är en signal på att öppna alla skolor igen.

Beskedet är glädjande för många gymnasieelever, men ställer samtidigt höga krav på ansvarstagande från huvudmännen, säger hon.

– Har du ett allvarligt smittläge så måste du göra anpassningar. Dagens besked tar inte bort det ansvaret, utan ökar snarare ansvaret. Samtidigt har många redan vittnat om att det inte går att hålla avstånd i klassrummet, och att kompetensen kring hur man behöver förhålla till skolsituationen inte finns överallt.

Åsa Fahlén tror inte att gymnasieskolorna kommer att öppnas helt efter dagens besked.

– Skolan har fått ställa om väldigt många gånger. Man hade en plan på hur man ville göra men sedan kom nya besked som gjorde att man tvingades planera om. ­Det är klart att det har ställt till det. Man måste få lite längre framförhållning och kunna anpassa efter hur det ser ut på den enskilda skolan och utifrån det regionala smittläget.

Hon fortsätter:

– Varje skola måste kunna ha möjlighet att förhålla sig till de olika virusvariationer som finns för att se till att det är en trygg och säker arbetsmiljö, både för lärare och elever. Det kan innebära att vissa skolor helt behöver gå över till distans.
Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This