NY

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020 Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for...

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att...

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO Rekommendation för Open Educational Resources (OER).

En uppdaterade versionen av förslaget på en rekommendation för Open Educational Resources (OER) är just lanserad (Director-General’s Circular letter (CL/4273) regarding the Revised Draft Preliminary Report and Draft Recommendation concerning Open Educational Resources).

Denna version är utarbetad utifrån de synpunkter Unescos medlemsländer, inkl. Sverige, skickade in i januari 2019. SVERD var med och gav synpunkter till detta förslag. Mer information kommer att diskuteras här på SVERDs hemsida samt oi social medier (SVERDs FB och Twitter).

Förslaget kommer nu att diskuteras på ett mellanstatligt expertmöte i slutet av maj. Därefter kommer beslut om att anta rekommendation tas av Unescos generalkonferens i november 2019.

Slutsatserna i fyra punketer är att:

30. Further to 39 C/Resolution 44, and 201 EX/Decision 9, a Recommendation has been identified as the best-suited form of standard-setting instrument in this area. It has been recognized that in comparison to a Convention, a Recommendation is more flexible and will become operational more rapidly. Despite being a statement of principles, it has the potential to raise the profile of OER collaboration to a higher political level in all Member States of UNESCO. This can play an important role in stimulating the realization of the potential of OER for accessing knowledge freely, providing quality content at no cost, helping to foster equitable and inclusive teaching and learning and supporting curriculum development at all levels. 

31. Recognising that the Ljubljana OER Action Plan is the outcome of a lengthy process of international collaboration and consensus building, the main themes of the Recommendation are drawn as a starting point from this document. Therefore, the draft Recommendation addresses five objectives: (i) Building capacity of stakeholders to create access, use, adapt and redistribute OER; (ii) Developing supportive policy; (iii) Encouraging inclusive and equitable quality OER; (iv) Nurturing the creation of sustainability models for OER; and (v) Facilitating international cooperation. 

32. A Recommendation on OER could potentially play a strong role in supporting strategic cooperation between Member States in OER development, to minimize unnecessary duplication in OER development investments and to develop a global pool of culturally diverse, locally relevant, gender-responsive, accessible, educational materials in multiple languages. 

33. Based on the present study, it is clear that a Recommendation on OER would provide a dynamic and effective solution for supporting international collaboration in this area which is of utmost importance at a time when the usage, creation and availability of OER has become an essential building block for achieving the 2030 Agenda for Sustainable Development 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This