NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Skolan behöver digitalisering – inte digitisering

Det blir allt viktigare att lära eleverna problemlösning och göra dem duktiga på att söka information på egen hand inom flera olika områden, säger föreläsaren Ashkan Fardost.

– Alla förstår att internet håller på att förändra vårt samhälle i grunden. Alla som arbetar i skolan måste förhålla sig till detta. Det räcker inte att skaffa nya apparater, vi måste förändra hur vi undervisar. Om vi inte lyckas kommer det bildas en digital klyfta mellan dem som är beroende av gamla strukturer och de som kan navigera sig i det nya landskapet som digital teknik skapat, säger Ashkan Fardost

Ashkan Fardost arbetar med innovation och digitalisering inom både näringsliv och utbildning och menar att skolan behöver digitalisering, inte digitisering. Digitalisering innebär att man anpassar sig efter hur ny teknik skapar nya beteenden på individ och samhällsnivå. Medan organisationen som digitiserar arbetar med nya tekniska prylar men inte nödvändigtvis med nya metoder.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This