NY

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tips och trix vid hög belastning

Swedish Ed-Tech Industry har tagit fram tips för att minska belastningen – när internetsystemen laggar.
När allt fler skolor nu går över till att bedriva undervisning på distans sker en enorm ökning
av användningen av digitala verktyg. Leverantörerna har stärkt kapacitet, såväl gällande
support och stöd, men också den tekniska. Arbetet fortsätter intensivt. Men kapaciteten
kommer inte hålla till 100%. Om landets alla skolor bedriver fjärr- och distansundervisning,
använder kommunikations- och lärplattformar och digitala läromedel samtidigt, blir det
kapacitetsproblem i de olika tjänsterna. Men det finns en del man kan göra för att minska
belastningen och här behöver vi alla hjälpas åt, ha beredskap och tålamod.
Rubrikerna är

Huvudman/skolledare/it-resurs*

Lärare/pedagogisk personal:

Kommunikation när systemen inte fungerar

Teknisk support

Tips-och-trix-vid-belastning-version-1-SEI

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This