NY

Obehöriga och olämpliga lärare i skolan – trots lärarlegitimation

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning. Systemet med legitimation infördes 2011,...

Mindre pengar till friskolorna föreslås i ny utredning

Kommuner ska få göra ett avdrag på sex procent i skolpengen till friskolor, föreslår regeringens särskilda utredare Lena Holmdahl. Däremot föreslår hon inte några statligt bestämda och bindande nivåer för hur mycket kommunerna måste lägga på sina egna skolor....

Alla vet om betygsinflationen – ändå får det fortsätta

Den blomstertid nu kommer” ljuder snart i skolorna över hela landet. Det är avslutningstid. Men medan eleverna firar skolavslutningen, sommarlovet och slutet på ett livskapitel, vet vi att betygen sedan länge har förlorat sitt värde. Alla vet det – ändå får det...

Vuxenutbildningsdag med VIS på Almedalen onsdag 25 juni

Riksförbundet vuxenutbildnig i samverkan (VIS) bjuder in alla intresserade till en dag fyll med seminarier, debatter och samtal rörande vuxenutbildningen i stort. Om Du är i Visby under Almedalsveckan så är du välkommen till vuxenutbildningsseminarier som pågår...

It-säkerhetsbolaget Yubico-World Entrepreneur Of The Year

Stina Ehrensvärd är grundare av det globalt framgånsrika it-säkerhetsboalget Yubico och blev den 5 juni utsedd till 2025 års vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year. För Voister berättar hon om drivkraften bakom framgångarna, sitt nya EU-säkerhetsprojekt och sin...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Den digitala pedagogiska utvecklingen i Norge

outlookNorges Senter for IKT i utdanningen har i dagarna publicerat en rapport Technology Outlook for Norwegian Schools 2013-2018.

I sin spaning har gruppen analyserat ett mängd material kring ett fyrtiotal olika metoder och tekniker som är på gång, därefter har man diskuterat och röstat fram sina kandidater för skolområdet. Det gäller bland annat de tio främst utvecklingstrenderna respektive utmaningarna på ett, två, tre och fyra-fem års sikt. Följande är de tekniker och teknikstödda arbetsformer man sett som mest betydelsefulla för de kommande året. Rapporten publiceras på engelska och har genomförts i samarbete med amerikanska New Media Consortium.

-Genomslag på 1 års sikt eller mindre-

Med förväntan om brett och mycket snabbt genomslag pekar man ut speciellt fyra områden, från tekniker till pedagogiska metoder med nätet som gemensam nämnare:

 

-Egna trådlösa it-verktyg (BOYD, Bring your own device), att elever och lärare kan använda egna smarttelefoner, plattor eller bärbara datorer i skolans trådlösa nät.

-Molnbaserad IT (Cloud computing) med tjänster, verktyg, lagringsutrymmen i nätet, vare sig publika eller slutna för åtkomst i skolan eller hemma. Exempelvis Google Apps, Docs och Gmail liksom Dropbox.

-Omvända klassrum (Flipped Classroom) med lektionstid mindre använd för genomgångar – de görs i ökad utsträckning med nätresurser, mer för kollektiv och individuell lärarledd problemlösning och tillämpning.

-Sociala medier (Social Media) med bloggar, Facebook, YouTube, PodCasts mm för publika och ofta kollektiva ytor för egen och delad publicering och kommentarer.

Läs rapporten på engelska :

https://iktsenteret.no/sites/iktsenteret.no/files/attachments/2013-technology-outlook-for-norwegian-schools_en.pdf

 

Rapporten visar att den pedagogiska användningen av sociala medier växer i den norska skolan och synen på utbildning, undervisning och lärande är på väg att förändras. Det är möjligt att arbeta och studera när och var som helst, det blir vanligare att elever tar med sina egna dator, mobiler och plattor till skolan och öppenhet börjar framstå som ett viktigt värde när det gäller tillgång till information och möjligheter till lärande.

Men det finns flera hinder som bromsar utvecklingen. Hit hör bland annat blivande och yrkesverksamma lärares bristande it-didaktiska förmåga och beroendet av tryckta läromedel i undervisningen.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This