NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Technical Innovation in Blended Learning (TIBL projektet)

SVERD var partner i det nyligen avslutade EU projektet  ERASMUS+ Technical Innovation in Blended Learning (TIBL). Projektet genofördes udner 2017-2019 och avslutades 30 september 2019. Men som bukligt har man 2 månader därefter för att avsluta allt samt att skriva slutrapporten.

I korthet utvecklades en MOOC, eller snarare en ”self paced” kurs, en toolbox för utbildare inom blended learnong, samt en trasferability guid för även andra utbildningsområden, som högre utbildning, skola och vuxenutbildning. Allt material är licencierat med Creative Commons (CC) BY SA NC. Allt material är översatt till partnerspråken så förutom engelska finns material tillgängligt på  svenska, tyska, spanska, ialienska och portugisiska. Materialet finns tillgängligt via hemsidan läs mer här. men också på OER Commons

Aktiviteter som genomförts inom projektet var utveckling, implementering, utförande och utvärdering av pilotkurser i C-VET (yrkesutbildning och fortbildning), programmering av ett stödjande mjukvaruverktyg för utbildare, implementering av en utbildningskurs för utbildare för att lära sig om de nya teknikerna och att skapa en överförbarhet och utvärderingsguide för användning av de utvecklade produkterna inom projektet.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This