NY

Fler elever behöver klara av skolan

– Anders Palm, enhetschef på Skolverket. skriver i ett pressmeddelande (2023.09.28) att: Vi kan konstatera att slutbetygen i årskurs 9 ligger på ungefär samma nivå som i fjol. Det här innebär att av de drygt 120 700 elever som gick ut nian i våras saknade drygt 17 900...

Regeringen vill se ett ökat fokus på kvalitet och excellens inom högre utbildning

Regeringen har beslutat att ge Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att ytterligare stärka kvalitet och främja excellens i det nationella kvalitetssäkringssystemet. – För att högre utbildning och forskning i Sverige ska stå sig i den internationella...

Ny generaldirektör för UKÄ

Regeringen har i dag beslutat att anställa Martin Norsell som generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Han påbörjar sin anställning den 1 december 2023. – Jag är mycket glad att Martin Norsell har tackat ja till att bli generaldirektör för UKÄ....

Videos från SVERD Höstkonferens 22/9 om AI och Chat GPT

Här kommer videofilmer om AI och Chat GPT ca 10 min vardera från SVERDs Höstkonferens den 22 sep 2023. Internetstiftelsen Kristina Alexandersson https://sverd.se/temp/sverd20230922_internetstiftelsen.mp4 Mittuniversitetet Jimmy Jaldemark...

Laika 13: Världens första AI-tonåring formad av 100 procent skärmtid

Var femte tonåring lägger idag all sin lediga tid på sociala plattformar. Samtidigt visar forskning på tydliga kopplingar mellan sociala medier och psykiska besvär bland barn och ungdomar. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har därför ihop med specialister inom AI...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

VTT-TOOLBOX ERASMUS+ Projekt

SVERD var partner i det nyligen avslutade EU projektet  ERASMUS+ Virtual Teachers Toolbox (VTT-BOX). Projektet genofördes udner 2017-2019 och avslutades 30 september 2019. Men som bukligt har man 2 månader därefter för att avsluta allt samt att skriva slutrapporten.  Alla produkterna finns tillgängliga via hemsidan att använda som OER med CC BY SA. De finns även tillgängliga via OER Commons. Läs mer här

The project aims to create a special virtual toolbox for teachers as a sophisticated tool for developing Open Online Distance Learning (OODL) courses which means open, online, flexible and technology-enhanced education (OOFAT). The mixture of the partners ensures the necessary competences, values, skills, and knowledge for developing an innovative approach to OODL. This project uses strategic cooperation between formal and non-formal/informal educational providers using ICT based teaching and the enhancement of digital integration in learning. It will be enhancing teachers’ professional development and support students‘ acquisition of values, skills, and competences.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This