NY

SVERD Online Höstkonferens Futures of Education 18 sep

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 sep. Värd för konferensen är Karlstad Universitets via deras Zoom system. Deltagande är kostnadsfri och anmälan görs här :...

Lärare kan få jobba hemifrån och eleverna vara i skolan

Till hösten kommer gymnasieundervisningen i Sollefteå att bedrivas på plats igen. Men undervisningen det kommer inte se ut precis som förut. Sollefteå kommun följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som innebär att det ska gå bedriva skolverksamhet på plats som...

Offentliga skolor i Chicago läser på distans till november

Studenter i Chicago Public Schools kommer att starta det nya skolåret hemma nästa månad berättar tidningen Chicago Sun-Times. Beslutet att hålla barnen hemma kommer från Chicagos tjänstemän som under sommaren har utsatts för hårt tryck från lärare och föräldrar för...

SKOLA HEMMA

Nu finns SKOLA HEMMAs scenarie planering även tillgänglig på engelska och med CC BY Läs mer här Carl Heath från RISE är en av talarna på SVERDs  höstkonferens den 18 september 2020  (online och ingen avgift): se mer på SVERDs hemsida med uppdaterad info As part of the...

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara...

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework...

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta PUBLICERAD 22 JULI 2020, KL. 05:30UPPDATERAD 22 JULI 2020, KL. 08:38 Huddinge kommun har beslutat att införa flexibel skolstart till höstterminen. Detta innebär att skolorna startar olika tider för att minska...

Mer studier på distans ska minska smittrisken för pandemin

Regeringen ökar möjligheterna för gymnasieskolorna att bedriva distansundervisning. Målet enligt skolminister Anna Ekström är att minska smittrisken för Covid 19 pandemin . Under våren har lärare talat om problem med att planera och genomföra distansundervisning...

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

VTT-TOOLBOX ERASMUS+ Projekt

SVERD var partner i det nyligen avslutade EU projektet  ERASMUS+ Virtual Teachers Toolbox (VTT-BOX). Projektet genofördes udner 2017-2019 och avslutades 30 september 2019. Men som bukligt har man 2 månader därefter för att avsluta allt samt att skriva slutrapporten.  Alla produkterna finns tillgängliga via hemsidan att använda som OER med CC BY SA. De finns även tillgängliga via OER Commons. Läs mer här

The project aims to create a special virtual toolbox for teachers as a sophisticated tool for developing Open Online Distance Learning (OODL) courses which means open, online, flexible and technology-enhanced education (OOFAT). The mixture of the partners ensures the necessary competences, values, skills, and knowledge for developing an innovative approach to OODL. This project uses strategic cooperation between formal and non-formal/informal educational providers using ICT based teaching and the enhancement of digital integration in learning. It will be enhancing teachers’ professional development and support students‘ acquisition of values, skills, and competences.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This