NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD i samarbete med UHR_ Digital spetskompetens-webinar 7 oktober 2022

SVERD genomförde i samarbete med UHR ett webbinarium den 7 oktober 2022 om digital spetskompetens. Universitetskanslersämbetet, UKÄ, och Tillväxtverket har fått ett Regeringsuppdrag att göra en framtidsanalys av utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035, samt komma med förslag på hur kompetensförsörjningen av digital spetskompetens kan utvecklas och stärkas. Talare var Jonas Öhlin, UKÄ, Projektledare för regeringsuppdraget tillsammans med projektledarkollegan Josef Lannemyr vid Tillväxtverket. Ebba Ossiannilsson, Professor, Vice Ordförande SVERD inledde och modererade sessionen. Här kan du läsa mer samt ta del av deras rapport och andra resurser som delades under webinariet.

Webinariet ver dert andra i en serie av fyra webianr forn SVERD i samverkan med UHR, De två följande handlar om OER respektive kvalitet i distansutbildning.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This