NY

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Pass på distans

Identifiera dig digitalt och på avstånd. Nets Passport Reader tar med en app bort gapet mellan fysiska ID-handlingar och digital identifiering. – De nordiska länderna är långt framme när det gäller användning av digital identifiering, både inom offentlig och privat...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD följer utvecklingen av Corona (COVID-19) utbrottet

SVERD följer nära utvecklingen i samband med Corona (COVID-19) utbrottet. Vi följer myndigheternas råd och kan bidra med råd och tips för att lägga utbildning på nätet.

Coronavirus with cables

Skolor, organisationer  och lärosäten på alla nivåer i Sverige står nu inför en ny och utmanande situation. Under de närmaste dagarna och veckorna kommer många elever och studenter att gå in i det digitala klassrummet för första gången. För många lärare är det första gången de undervisar genom digitala verktyg, och första gången de undervisar utan att vara i samma rum som eleverna. Vi inser att många är osäkra. Vårt tydliga meddelande är: Var inte rädd! Det är inte farligt om online utbildningen inte blir perfekt från första stund. Var kreativ, prova saker!

För de flesta utbildningsorganisationer skulle en lösning vara att fortsätta utbilda online, antingen genom att använda videoöverföring eller genom att använda andra digitala verktyg. För att så många som möjligt lyckas med detta med kort varsel behövs digital mognad och kompetens.

Med tiden är det dock viktigt att veta att online-pedagogik är en egen genre och att du måste tänka annorlunda än i klassrummet, men för många handlar det nu bara om att komma igång.

SVERD arbetar för att göra utbildning tillgänglig för alla, oavsett deras bostad, boendesituation och individuella behov. I den extrema situation vi befinner oss i nu är vårt jobb att hjälpa skolor, utbildningsinstitutioner och allmänheten. Alla måste bidra.

SVERD använder alla sina resurser för att bidra till den stora digitala transformation som nu pågår inte minst relaterat till det stora Corona utbrottet.

Vi arbetar nära med omvärldsbevakning, med resursgrupper på sociala medier och andra resurswebbplatser och delar aktivt all information som kan vara till hjälp för lärare och utbildningsleverantörer. Men vi ber också andra att bidra.

  • Har du expertis inom onlinepedagogik?
  • Digitala inlärningsverktyg?
  • Vill du bidra i den digitala dagdrömmen?

Kontakta oss så hjälper vi dig att hjälpa.

Kontaktuppgifter

För mer information se även länkar till:

Svenska Regeringen

EU  Commission

UNESCO

COVID-19 Educational Disruption and Response

EADTU/NIDL (DCU)

Moving Swiftly to Online Teaching: Valuable Tips from Experienced Educators

Webinar 16 March 2020

Will the Corona Virus make online education going viral

ICDE (internationa Council for Open and Dsitance Education)

icde@icde.org

Flexibel Utdanning Norge FUN 

Tony Bates Contact North Canada
Advice to those about to teach online because of the corona-virus

Martin Weller Open University UK
Open ed as the anti-disruption

Willem van Walkenberg om AMBIGUOUS TIMES FOR ONLINE EDUCATION

TU Delft, Holland om Remote Teaching & Learning: Quick Guide

FutureLearn (MOOC)

COVID-19: Tackling the Novel Coronavirus

Online utbildning  Learn how to teach online

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This