NY

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD följer utvecklingen av Corona (COVID-19) utbrottet

SVERD följer nära utvecklingen i samband med Corona (COVID-19) utbrottet. Vi följer myndigheternas råd och kan bidra med råd och tips för att lägga utbildning på nätet.

Coronavirus with cables

Skolor, organisationer  och lärosäten på alla nivåer i Sverige står nu inför en ny och utmanande situation. Under de närmaste dagarna och veckorna kommer många elever och studenter att gå in i det digitala klassrummet för första gången. För många lärare är det första gången de undervisar genom digitala verktyg, och första gången de undervisar utan att vara i samma rum som eleverna. Vi inser att många är osäkra. Vårt tydliga meddelande är: Var inte rädd! Det är inte farligt om online utbildningen inte blir perfekt från första stund. Var kreativ, prova saker!

För de flesta utbildningsorganisationer skulle en lösning vara att fortsätta utbilda online, antingen genom att använda videoöverföring eller genom att använda andra digitala verktyg. För att så många som möjligt lyckas med detta med kort varsel behövs digital mognad och kompetens.

Med tiden är det dock viktigt att veta att online-pedagogik är en egen genre och att du måste tänka annorlunda än i klassrummet, men för många handlar det nu bara om att komma igång.

SVERD arbetar för att göra utbildning tillgänglig för alla, oavsett deras bostad, boendesituation och individuella behov. I den extrema situation vi befinner oss i nu är vårt jobb att hjälpa skolor, utbildningsinstitutioner och allmänheten. Alla måste bidra.

SVERD använder alla sina resurser för att bidra till den stora digitala transformation som nu pågår inte minst relaterat till det stora Corona utbrottet.

Vi arbetar nära med omvärldsbevakning, med resursgrupper på sociala medier och andra resurswebbplatser och delar aktivt all information som kan vara till hjälp för lärare och utbildningsleverantörer. Men vi ber också andra att bidra.

  • Har du expertis inom onlinepedagogik?
  • Digitala inlärningsverktyg?
  • Vill du bidra i den digitala dagdrömmen?

Kontakta oss så hjälper vi dig att hjälpa.

Kontaktuppgifter

För mer information se även länkar till:

Svenska Regeringen

EU  Commission

UNESCO

COVID-19 Educational Disruption and Response

EADTU/NIDL (DCU)

Moving Swiftly to Online Teaching: Valuable Tips from Experienced Educators

Webinar 16 March 2020

Will the Corona Virus make online education going viral

ICDE (internationa Council for Open and Dsitance Education)

icde@icde.org

Flexibel Utdanning Norge FUN 

Tony Bates Contact North Canada
Advice to those about to teach online because of the corona-virus

Martin Weller Open University UK
Open ed as the anti-disruption

Willem van Walkenberg om AMBIGUOUS TIMES FOR ONLINE EDUCATION

TU Delft, Holland om Remote Teaching & Learning: Quick Guide

FutureLearn (MOOC)

COVID-19: Tackling the Novel Coronavirus

Online utbildning  Learn how to teach online

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This