NY

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Jakten på rätt edtech

Att leta efter digitala läromedel kan vara en djungel för lärare och skolledare. I det Vinnova-finansierade projektet Swedish Edtest får lärare och edtech-bolag chansen att träffa varandra för att tillsammans utveckla morgondagens digitala skolverktyg.

 

bok ligger uppbläddrad utomhus i solen.jpg

Den Vinnova-finansierade, nationella testbädden Swedish Edtest genomförs under två år och testperioderna är fördelade under perioden. Målet är att strukturerade testbäddar ska bli en självklar del i utvecklingen av digitala läromedel. Kunskapen hos båda sidor är nödvändig för att utvecklingen ska sätta elevernas bästa i centrum.– Eleverna är de stora vinnarna om verksamhet och bolag hittar bra former för att tillsammans utveckla digitala lärresurser. Swedish Edtest ska bidra till ökad kunskap för alla parter som lärare, skolhuvudmän, elever och entreprenörer, säger Sara Lundberg, tf utvecklingschef på Uppsala kommuns utbildningsförvaltning. Läs mer här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This