Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...
Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...
Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...
Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...
Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...
Superuniversitetet En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat
En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades idag torsdagen den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat: