NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Studenter saknar vägledning i användandet av AI

Svenska studenter är positiva till AI som verktyg i sina studier, samtidigt som många menar att det är ytterst oklart var gränsen går vid fusk. Chalmers tekniska högskola är först ut i Europa med en storskalig studie som undersöker studenters relation till AI inom högre utbildning.

Studien, som genomförts av tre Chalmersforskare, inkluderar svar från närmare 6000 studenter runt om i Sverige. En skriver: ”Jag är rädd för AI och vad det kan innebära för framtiden” medan en annan skriver: ”Var inte så bekymrade! Häng med i utvecklingen och anpassa er undervisning för framtiden”.

–  Studenterna ger uttryck för starka, olika och i många fall känsloladdade åsikter, säger Hans Malmström, biträdande professor vid institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers, och en av forskarna bakom undersökningen, i ett pressmeddelande.

AI GÖR STUDENTER MER EFFEKTIVA

Studien visar att 95 procent av deltagarna känner till ChatGPT. Så gott som alla använder verktyget och 35 procent gör det regelbundet. En majoritet menar att chattbotar och AI-verktyg gör dem mer effektiva och förbättrar deras akademiska skrivande. Ett övervägande synsätt är att AI ska användas som ett hjälpmedel, som en slags lärare de kan ställa frågor till. Verktyget ska däremot inte ersätta studenternas egna kritiska tänkande.

SAKNAS REGLER OCH RIKTLINJER

Fler än hälften ställer sig positiva till AI, men anser att det saknas tydlig vägledning kring hur det får användas inom utbildningen. 62 procent anser att det är fusk att använda chattbotar vid examination

 

Chalmers, Entré; Chat Gpt På Telefon; Ai, Ai I Skolan

Foto: Adobe Stock

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This