NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Webinar – Samverkan i öppna lärmiljöer 1 april kl 13.00-14.00

Hej och välkomna

till ett webbinarium där vi vill berätta och samtala med er om

Samverkan i öppna lärmiljöer – open networked Learning

Open Networked Learning (ONL) är en öppen fri kurs som vänder sig till lärare,

IT pedagoger, pedagogiska utvecklare m.fl. som är intresserade av att lära

tillsammans om och genom kollaborativt och problembaserat lärande i en

öppen nätbaserad lärmiljö. Kursen organiseras i samarbete mellan Karolinska institutet,

Lunds universitet och Linnéuniversitetet. Den är tänkt som en arena för samverkan,

erfarenhetsutbyte och diskussion kring IT-pedagogiska frågor och kan ses som

”två kurser i en”, dels som en öppen fri kurs, dels som en kurs för lärare vid respektive lärosäte.

Mer information, vilka som presenterar och länk till anmälan hittar ni på

http://www.ithu.se/webbinar-samverkan-i-oppna-larmiljoer-open-networked-learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This