NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringen ger uppdrag om att analysera öppen nätbaserad utbildning

Fenomenet med nätbaserade kurser som öppnas för allmänheten, populärt kallat MOOC:s (Massive Open Online Course), har nyligen nått Sverige. Regeringen har i dag beslutat att ge Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att analysera frågan om öppen nätbaserad utbildning.

Uppdraget omfattar både om och hur MOOC:s kan rymmas inom ramen för den svenska högskolan och hur den svenska högskolan kan komma att påverkas av den internationella utvecklingen av MOOC:s. I uppdraget ingår att analysera bland annat frågor om finansiering, tillgodoräknande och studenträttigheter.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Regeringen ger uppdrag om att analysera öppen nätbaserad utbildning | Namn på webbplatsen - […] Regeringen ger uppdrag om att analysera öppen nätbaserad utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This