NY

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år...

Teaching Online – Resource Bank från Dublin City University, IE

Dublin City University (DCU) Irland tillhandahåller en webbplats med änkar till ett antal användbara resurser för online-undervisning som har valts ut för att stödja institutioner och enskilda utbildare för att svara på Covid-19 och utbildning. Mer specifikt syftar...

Valideringskartan: Nytt verktyg för att hitta möjligheter till validering

Nu lanseras Valideringskartan – ett verktyg som snabbt ger en överblick över möjligheterna till validering och vem som ansvarar för vad. – Det svenska systemet för validering är decentraliserat och innehåller olika regelverk för olika sektorer och utbildningsnivåer,...

LUPP Samverkan om livslångt lärande och uppdragsutbildning

Genom uppdragsutbildning kan Sveriges lärosäten bidra till livslångt lärande och kompetensutveckling i ett alltmer konkurrensutsatt och globaliserat arbetsliv. Nu presenteras en pinfärsk rapport om hur lärosätena på bästa sätt kan arbeta med och organisera...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Samarbete i Europa för organsationer inom open online flexible learning

SVERD och V Ordförande presenterade under EDEN2018 ett gemensamt initiativ från SVERD oh REK om samarbete  i Europa med motsvarande intresseorganisationer

National Professional Associations Cooperation

National professional associations of flexible learning and technology enhanced learning (TEL) are usually the ones who unite professionals applying technologies in learning, and to facilitate learners, teachers and institutions to promote learning using new technologies.

National associations could or should to a higher extent be more used as referral bodies for national authorities, especially in the area of reaching the UNESCO 2030 sustainable goal four (SDG4), The EU Digital Agenda 2020, and issues related to the 4th Industrial  Revolution. 

SADE and REK invites other European Professional Associations, and individuals who have an interest in working through national organizations/bodies to contribute to Open Education, in the year of Openness 2018, and to contribute to reach the SDG4, and to implement the EU Digital agenda 2020.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This