NY

Europen Open and Digtal Learning week 11-15 nov.”Tomorrow’s Teaching & Learning”

European Open and Digital Learning Week (EODLW) – 11-15 november 2024 –  EDEN Digital Learning Europe är värd för arrangemanget "European Open and Digital Learning Week" (EODLW) för nionde året i rad. Årets tema är: Tomorrow's Teaching & Learning Evenemanget...

Det är en nödvändighet att utbilda lärare i att använda chatbotar

Chatbotar som tex Chat GPT använder sig av en teknik som kallas för "Generative Pre-training Transformer" (GPT). Denna teknik gör det möjligt för chatboten att generera svar på frågor och följa samtal på ett mer naturligt sätt än man tidigare lyckats göra. I...

Könsklyftan på högskolan växer

Det är vanligare att kvinnor pluggar vidare efter gymnasiet än män – och könsklyftan fortsätter att växa. Bland de som tog studenten år 2019 hade 66 procent av kvinnorna och 48 procent av männen börjat studera vidare på högskola inom fem år efter examen, enligt nya...

Nya siffror om barn, föräldrar och skärmar

Internetstiftelsen släpper en delrapport av undersökningen Svenskarna och internet med fokus på barn och ungas skärmanvändning. "Barnen och internet" Dag: 4 dec TID: 09:00-10:00 Webbsändning. Se anmälan nedan. För barn i Sverige finns ingen tydlig gräns mellan...

Rekordintresse för Försvarsmaktens it-utbildning

För att möta Försvarsmaktens växande rekryteringsbehov inom it startade man i slutet av 2020 ett eget utbildningsprogram på området: Insteg IT. Antalet ansökningar ökar varje termin, nu senast sökte 548 personer till programmet. En nyckel i detta är det nya sättet att...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Så gör den svenska skolan fel i undervisningen

Föräldrar och barn borde inte få ta del av några bedömningsmatriser. Barn som har svårt att lära sig läsa borde inte få ersätta läsning med att bara lyssna på text. Och digitala verktyg borde ta mycket mindre plats i klassrummet.

Många av undervisningsmetoderna i svensk skola går rakt emot vad den samlade vetenskapen visar är bäst för att eleverna ska lära sig.

Det menar Agneta Gulz och Magnus Haake, professor respektive docent i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, med inriktning på lärande och undervisning.

Läs mer på SDS här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This