NY

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Så blir UKÄ:s nya utbildningsutvärderingar

Kunskaps- och dialogbaserat. Det har varit viktiga utgångspunkter när UKÄ har utvecklat sin metod för utbildningsutvärderingar.

När utvärderingen av utbildningar som leder till biomedicinsk analytiker-examen snart drar igång blir det första gången som den utvecklade metoden tillämpas fullt ut.

– Det är viktigt att de utbildningsutvärderingar som UKÄ genomför både träffar rätt, i bemärkelsen där det finns störst behov, och är till nytta för sektorn. Därför vill vi öka användandet av den kunskap som vi, andra myndigheter och sektorn har för att få syn på var behovet för nationell utvärdering är som störst. Och det kräver en ökad dialog med lärosätena, säger Ulrika Thafvelin, metodansvarig för utbildningsutvärderingar.

Precis som tidigare gäller att UKÄ endast utvärderar ett urval av utbildningar, berättar hon. Men från att tidigare ha haft organiserade granskningscykler där det bestämts 6 år framåt vilka utbildningsutvärderingar som UKÄ ska göra, sker nu ett kontinuerligt arbete där urvalet görs 2–3 år i taget. Urvalet görs utifrån UKÄ:s samlade kunskapsunderlag, omvärldsbevakning och dialog med sektorn.

Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This