NY

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringen vill se mer digitalisering och fjärrundervisning i skolan

Region Västerbottens konferens Aktuell skolpolitik inleddes under onsdagen med tal av Lena Hallengren (S), ordförande för riksdagens utbildningsutskott, som klargjorde regeringens tydliga ambitioner med att ge digitaliseringen en större roll i skolan.

Den sittande regeringen vill se en mer digitaliserad skola. Inte bara för att det ligger i tiden, utan även för att uppnå effektiviseringar. Lärarens roll lyftes fram som avgörande.

– Teknik och digitalisering ska inte vara ett ämne för sig, det ska vara en naturlig del av hela skoldagen, oavsett hur gammal läraren är och när han eller hon utbildades. Lärarna måste hålla sig à jour med dagens teknikutveckling.

Hallengren underströk att det som är skolans uppdrag kan göras ännu bättre med hjälp av digitaliseringen.

– Hela utbildningssystemet måste se över hur man arbetar med teknik. För att vi ska kunna möta arbetsmarknadens behov krävs en flexibel arbetskraft i skolan med en lust att lära sig mer om teknik.

Budskapet från den socialdemokratiska utskottsordföranden var dock tydligt: digitaliseringen ska få ett betydligt större utrymme i skolan.

– Om digitaliseringen inte har en naturlig plats i skolan kommer det bli mycket svårare för människor att ta till sig kunskap och vara en del av arbetsmarknaden i framtiden, avslutade Lena Hallengren

Läs hela artikeln här

Aktuell skolpolitik hålls i Skellefteå den 31 augusti till den 1 september och arrangeras av Region Västerbotten i samarbete med Skellefteå kommun. Läs mer om konferensen och ladda ner programmet här.

Hela konferensen livestreamas på www.regionvasterbotten.se/direkt.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Regeringen vill se mer digitalisering och fjärrundervisning i skolan | Namn på webbplatsen - […] Regeringen vill se mer digitalisering och fjärrundervisning i skolan […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This