NY

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Pilotprojekt testar ny utbildningsform på KTH

Hur ska KTH bli bättre på att rekrytera i hela landet och går det att erbjuda en helt digital utbildning med en bra social studiemiljö? Det är två frågor KTH försöker besvara i ett nytt pilotprojekt tillsammans med NITUS, ett nätverk för kommunala lärcentra.

– Under pandemin utökade vi våra digitala och hybrida kurserbjudande, men mellan budskapen ”kom till campus” eller ”sitt hemma framför din dator” saknar vi i dag ett erbjudande om att plugga på KTH helt digitalt men samtidigt ha hands-on-delen och en bra social studiemiljö med samarbete mellan studenter, som är grundstenarna för lärandet på KTH. I piloten undersöker vi de möjligheter och strukturella utmaningar en sådan modell innebär för oss, säger professor Nicole Kringos.

Läs mer här: https://intra.kth.se/aktuellt/nyheter/pilotprojekt-testar-ny-utbildningsform-pa-kth-1.1291840

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This