NY

Europen Open and Digtal Learning week 11-15 nov.”Tomorrow’s Teaching & Learning”

European Open and Digital Learning Week (EODLW) – 11-15 november 2024 –  EDEN Digital Learning Europe är värd för arrangemanget "European Open and Digital Learning Week" (EODLW) för nionde året i rad. Årets tema är: Tomorrow's Teaching & Learning Evenemanget...

Det är en nödvändighet att utbilda lärare i att använda chatbotar

Chatbotar som tex Chat GPT använder sig av en teknik som kallas för "Generative Pre-training Transformer" (GPT). Denna teknik gör det möjligt för chatboten att generera svar på frågor och följa samtal på ett mer naturligt sätt än man tidigare lyckats göra. I...

Könsklyftan på högskolan växer

Det är vanligare att kvinnor pluggar vidare efter gymnasiet än män – och könsklyftan fortsätter att växa. Bland de som tog studenten år 2019 hade 66 procent av kvinnorna och 48 procent av männen börjat studera vidare på högskola inom fem år efter examen, enligt nya...

Nya siffror om barn, föräldrar och skärmar

Internetstiftelsen släpper en delrapport av undersökningen Svenskarna och internet med fokus på barn och ungas skärmanvändning. "Barnen och internet" Dag: 4 dec TID: 09:00-10:00 Webbsändning. Se anmälan nedan. För barn i Sverige finns ingen tydlig gräns mellan...

Rekordintresse för Försvarsmaktens it-utbildning

För att möta Försvarsmaktens växande rekryteringsbehov inom it startade man i slutet av 2020 ett eget utbildningsprogram på området: Insteg IT. Antalet ansökningar ökar varje termin, nu senast sökte 548 personer till programmet. En nyckel i detta är det nya sättet att...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport: ”Högskolan har gått i stå”

Ökade resurser till lärosäten har inte kunnat omsättas i högre kvalitet på utbildning och forskning. Nu behövs omfattande reformer, enligt en ny SNS-rapport.

I rapporten Ändra allt!? En högskolepolitik för vår tid analyserar Mats Benner och Sylvia Schwaag-Serger, professorer i forskningspolitik vid Lunds universitet, Sveriges högskolepolitik från andra världskriget till i dag.
– Tittar man historiskt är Sverige ett föregångsland vad gäller radikala högskolepolitiska förändringar. Efter kriget var vi det första landet som lanserade idén om universitet som framstegsnyckel, en drivkraft för samhällets modernisering, sade Mats Benner när rapporten presenterades vid ett SNS-seminarium.

Mats Benner menar att om man ser till svenskt utbildningsutbud relativt internationella frontlinjer, blir man måttligt imponerad av den svenska förnyelsegraden.

– Sverige har högt ställa ambitioner, påpekar han och påminner om den återkommande formuleringen: ”Sverige ska vara ett av världens främsta forsknings- och innovationsländer och en ledande kunskapsnation”.

Det är dags att leva upp till den ambitionen anser han.

Rapporten avslutas med skisser på ett antal förslag som dels syftar till genomgripande ändringar i hur resurser fördelas, dels till att skapa en gemensam berättelse om vad högre utbildning och forskning kan bidra med.

Några konkreta exempel på vad rapportförfattarna önskar är:

  • Mångdisciplinära centra, institut eller tankesmedjor.

  • Kunskapsöversikter för komplexa samhällsfrågor skrivna för beslutsfattare.

  • Mer stöd till banbrytande forskning.

  • Mer förnyelse i högre utbildning.

Läs SNS rapporten här

Läs mer här i Universitetsläraren

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This