NY

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD Ny rapport: How can teachers get the best out of their students? Insights from TALIS 2018

Ny rapport från OECD presenterades igår den 28 september 2021. Läs mer här

book

Att utveckla, främja och upprätthålla en bra professionell lärare från grundskoleutbildning till gymnasial utbildning är en avgörande policy för utbildningssystem runt om i världen. Data som hämtats från OECD: s Teaching and Learning International Survey (TALIS) kan hjälpa beslutsfattare och utbildningsutövare att utforma policyer och metoder som förbättrar undervisningen över utbildningsnivåer. Denna rapport presenterar resultat från TALIS 2018 för länder och ekonomier som deltog i grundundersökningen. Den fokuserar på följande forskningsfrågor:

  • Vilka nivåer har lärarnas och skolledarnas professionalism i grund- och gymnasial utbildning?
  • Vad är några av utbildningsutmaningarna unika för varje utbildningsnivå?
  • Vilka faktorer kan förklara skillnader i professionalismnivåer över utbildningsnivåer?

Resultaten ger en bredare bild av lärare och skolledare på alla nivåer av obligatorisk utbildning och likheter och skillnader i de frågor de står inför. Rapporten ger också politiska reflektioner över dessa resultat.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This