NY

Professor Börje Holmberg, Sverige – till minne

Det är med stor sorg vi fick veta att Professor Börje Holmberg, Lund Sverige, avled den 10 april 2021 (1924-2021) i en ålder av 97 år kort, efter att han firat sin 97 års dag och hustruns 90 års dag. Hans närmaste är hustrun Karin Gustavssson, och hans stora familj...

Elever har olika förutsättningar att klara skolan på distans

(Bild från Pixabay) Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet. Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt...

2nd project meeting Nordplus: How seniors learn digital skills

Det är dags för den andra projektmötetn inom Nordplus: How seniors learn digital skills The aim of this project is to share good practises about the topic, how seniors learn digital skills in the Nordics and the Baltic. Beside of that we learn, how digitalization and...

Bättre möten utan video

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie. – Vi har upptäckt att videokonferenser kan minska den kollektiva...

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OEB2020

OEB 2020 Online konferens i 5 dagar 

2020 skapar OEB Global Virtual Experience nya sätt att lära sig, inspireras, engagera, dela, samarbeta, träffas och nätverk online. Ett unikt konferensprogram främjar utbyte om de viktigaste utvecklingen och trenderna som formar framtiden för lärande inom företag, utbildning och offentlig service. Över 120 sessioner ger delegaterna chansen att delta i en hel vecka med kunskapsdelning. Alla sessioner kommer att finnas tillgängliga på begäran i tre månader efter evenemanget. Läs mer här

Den 4e december 2020, deltar SVERD med ICDE OERAC (OER Advocacy Committee), som  SVERDS V Ordförande leder i en session med ICDE om OER. The UNESCO OER Recommendation: Opportunity and Challenges.

In this workshop we will present the UNESCO OER Recommendation and discuss key ongoing initiatives to support its implementation from the ICDE OER Francophone Africa working group, capacity building activities and project. In addition, we will go into findings and recommendations for the way forward based on the ICDE OER Advocacy Committee Survey. Finally, Participants will be invited to interact with international experts on opportunities and challenges of the OER UNESCO Recommendation in the context of COVID-19.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This