NY

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år...

Teaching Online – Resource Bank från Dublin City University, IE

Dublin City University (DCU) Irland tillhandahåller en webbplats med änkar till ett antal användbara resurser för online-undervisning som har valts ut för att stödja institutioner och enskilda utbildare för att svara på Covid-19 och utbildning. Mer specifikt syftar...

Valideringskartan: Nytt verktyg för att hitta möjligheter till validering

Nu lanseras Valideringskartan – ett verktyg som snabbt ger en överblick över möjligheterna till validering och vem som ansvarar för vad. – Det svenska systemet för validering är decentraliserat och innehåller olika regelverk för olika sektorer och utbildningsnivåer,...

LUPP Samverkan om livslångt lärande och uppdragsutbildning

Genom uppdragsutbildning kan Sveriges lärosäten bidra till livslångt lärande och kompetensutveckling i ett alltmer konkurrensutsatt och globaliserat arbetsliv. Nu presenteras en pinfärsk rapport om hur lärosätena på bästa sätt kan arbeta med och organisera...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NYA vägar – för flexibilitet i högre utbildning

 

Så här löser vi flykten från landsbygden och kompetensförsörjningsfrågan hos näringsliv och offentliga aktörer.

Den 26 mars 2014 genomförs ett seminarium i riksdagen,

NYA vägar – för flexibilitet i högre utbildning

Den långsiktiga kompetensförsörjningen – och i förlängningen tillväxten och samhällsutvecklingen – är en av de största utmaningar mindre kommuner på landsbygden står inför. I många av landets kommuner har näringsliv och offentliga aktörer svårt att hitta personal med rätt utbildning. Unga människor flyttar iväg för att utbilda sig och återvänder i mindre grad. Nya inflyttare kan vara svåra att attrahera.

En av nyckelfaktorerna för att möta denna utmaning är tillgången till högre utbildning i det egna närområdet.

Utflyttningen från landsbygd och mindre kommuner till större städer och högskole-/universitetsorter är ett växande problem och en utmaning för många kommuner i Sverige. Samtidigt ökar behovet av människor med eftergymnasial kompetens på våra arbetsplatser, såväl offentliga som privata – i hela landet. De allra flesta är medvetna om nödvändigheten i att kompetensförsörja arbetslivet med rätt och efterfrågad kompetens. Någon tydlig modell för att åtgärda detta finns dock inte.

En undersökning vid Campus Västervik har visat att studenter har en god etablering på arbetsmarknaden och visar på att 95 procent av programstudenterna har ett arbete eller eget företagande sex månader efter avslutad utbildning. Det visar sig tydligt att människor med högskoleutbildning har den lägsta representationen i arbetslöshetsstatistiken.

Vi vet att ett av de viktigaste verktygen för kompetensförsörjning är att kunna erbjuda kompetensutveckling och högre utbildning i hemkommunen. Vi vet också att många regioner behöver ett ännu tydligare verktyg för att möta kommande utmaningar inom kompetensutveckling.

Här har många kommuner ett verktyg, i sina kommunala lärcentra, som i vissa fall används i alltför liten omfattning!

Ett rätt använt lärcentrum bidrar till fler människor med högsko­leutbildning, minskad arbetslöshet, ökad möjlighet att möta de behov/krav som arbetsmarknaden eftersöker, ökad utbildningsnivå, ökad inflyttning, ökade skatteintäkter och inte minst ett bra alternativ för våra kommuninnevånare som annars måste flytta till annan ort för utbildning.

Ett nytt initiativ, NYA vägar, har nu tagits som föreslår ett nytt tillvägagångssätt för att säkra kompetensförsörjning och utvecklingskraft i mindre kommuner på landsbygden.

NYA vägar är en helt ny modell för kompetensförsörjning som ger lokalregionala möjligheter att styra över ett antal högskoleplatser, vilket i sin tur skapar möjligheter att erbjuda av arbetsmarknaden efterfrågestyrd högre utbildning på plats, i direkt närhet till arbetsmarknad och innevånare.

En modell för att klara framtida kompetensförsörjning i hela landet och som säkrar tillgången till arbetskraft och motverkar utflyttning och utarmning av jobb på landsbygden. Vi måste kunna erbjuda invånare ett tydligt alternativ till att flytta för utbildning och ge människor rätt kompetens för att behålla och utveckla den regionala och lokala arbetsmarknaden. Kartläggningar visar på ett mycket stort långsiktigt rekryteringsbehov av högre utbildad personal inom: vård, skola, omsorg samt tillverkande industri.

Därför föreslår vi ett treårigt pilotprojekt för att utreda förutsättningarna för en modell, där det ges möjlighet att styra över fördelningen av en resurs, av kompletterande högskoleplatser, för att på så sätt kunna tillgodose den lokala arbetsmarknadens behov av högre utbildning.

 

Kent Wallén                                                                                  Lena Nimhed
Ordförande i Nitus                                                                      Chef
(Nätverket för kommunala lärcentra i Sverige)                    Lärcentrum Vimmerby

 

Pär Kågefors                                                                                  Jerry Engström

Chef                                                                                                 Chef

Campus Hultsfred                                                                        Campus Västervik

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This