NY

Martin Linder Unionen är med på SVERDs Online Vårkonferens den 10/3 och talar om livslångt lärande på arbetsplatsen

Martin Linder förbundsordförande UNIONEN har skrivit en artikel den 16 januari om arbetsgivarens ansvar för att kompetensutveckla sina medarbetare. Unionen har under många år haft kompetensfrågor allra högst på agendan. Det har vi eftersom arbetslivet ställer höga...

UKÄ ska göra fallstudier om akademisk frihet

Regeringen ger Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att göra fallstudier om akademisk frihet. Syftet är att ge en fördjupad förståelse för universitets och högskolors arbete med att främja och värna akademisk frihet och en kultur som tillåter fritt...

SFS, bjuder in till digitalt panelsamtal för att presentera vår nya rapport Särskilt pedagogiskt stöd 

Meddelande från Sveriges förenade studentkårer: Sveriges förenade studentkårer, SFS, bjuder in till digitalt panelsamtal för att presentera vår nya rapport Särskilt pedagogiskt stöd den 31 januari. SFS har genom en enkät undersökt hur det särskilda pedagogiska stödet...

Pressträff med Mats Persson och Lotta Edholm om skolområdet under regeringens 100 första dagar

I morgon, fredag den 20 januari, håller utbildningsminister Mats Persson och skolminister Lotta Edholm pressträff för att presentera satsningar inom skolområdet. Tid: 20 januari 2023 kl. 10:00 Plats: På plats och digitalt. Föranmälda journalister kan delta på plats i...

Fler vägar till vårdyrken

Den 7 februari bjuder UKÄ, MYH och Skolverket in till frukostseminarium. Seminariet har sin utgångspunkt i rapporten Fler vägar till vårdyrken. SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, var en av aktörerna de haft dialog med. Läs rapporten som seminariet bygger på: Fler...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny rapport-Matteresultaten sjunker trots satsningar

Tidningen Skolvärlden refererar till Sveriges Ingenjörers nya rapport om matematikkunskaper i skolan. Den heter  ”Vem räknas och vem räknas bort ? och kom ut i april 2021. Man kan i den undersökningen se att trots matematiklyft eller mer undervisningstid rår man inte på de sjunkande skolbetygen i matematik.

Åsa Fahlen ordförande i Lärarnas Riksförbund skriver som kommentar till rapporten att:
Ibland har man från politiken haft en inställning att skolan har mer av ett omsorgsuppdrag än ett kunskapsuppdrag och att det där med kunskapen ”bara kommer” med tiden.  Men har du inte kunskapen på plats i tid blir det svårt att ta igen det senare, vilket den här rapporten också visar, säger hon. En del av förklaringen går möjligen att finna i samhället i stort menar hon. När det mesta går mot snabbare konsumtion tvingas sådant som kräver tid stå tillbaka, och det kan även gälla vissa typer av ämnen i skolan. Det finns en likhet mellan språk och matematik på så sätt att du måste öva och nöta. Glosor, grammatik, tabeller och tal. Det är någonting som jag upplever att elever får svårare med.

Läs mer i tidningen Skolvärlden här:

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This