NY

Forskning och rapporter om distansundervisning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) sammanställer regelbundet resultat och erfarenheter från forskning och rapporter på det specialpedagogiska området knutet till distans- och fjärrundervisning. De har gjort sökningar på forskning som kan vara relevant utifrån...

SFS Jubileumswebbinarium: En högskola tillgänglig för alla? Ett panelsamtal om tillgänglighet och högskolepedagogik i den högre utbildningen

Sveriges förenade studentkårer (SFS) bjuder nu in till ett webbsänt seminarium för att prata om högskolepedagogik och tillgänglighet till och inom högre utbildning. Medverkar gör bland annat Minister för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans. Seminariet är...

Global ISO 9001-enkät efterlyser mer fokus på ledarskap och miljö

Tina Bolin, SIS bloggar på Kvalitetsmagasinet om  ISO 9001. Hon säger att nu har resultatet kommit från den globala användarundersökningen om ISO 9001. Över 8 000 svar från 122 länder visar bland annat att respondenterna önskar ökat fokus på ledarskap,...

GD:s kristallkula – om yrkeshögskolan

Generaldirektör Thomas Persson, Myndigheten för yrkeshögskolan spekulerar om framtida scenarier för yrkeshögskolan. Han  samla sina tankar om yrkeshögskolan (YH) och framtiden. Vad han tror kommer att hända? Vilka är de stora huvuddragen i utvecklingen? Vad kommer vi...

Vi vill få ner kostnaderna för publiceringar

Hundra procent öppen publicering, lägre kostnader och en transparent prismodell. Det är SUHF:s mål för de avtal mellan svenska lärosäten och vetenskapliga förlag som ska ersätta de nuvarande som löper ut 2024. En nytillsatt utredning ska ta fram strategin för att nå...

Omställning – distansarbete i samband med panademin

ENCELL Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande ENCELL högskolan Jönköping genomförde en studie om distansarbete i samband med pandemin och redovisade resultatet i studien, ”Lång process att kunna acceptera att min värld har krympt”   Tre frågor ställdes i...

VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan. Läs mer här på Voister – Att...

Learning in a digital age

Utveckla färdigheter och självförtroende för att bli en kompetent och autonom i en digital tidsålder.Här är självinstruerande micro- kurser från OERUniversity NZ alla med utgångspunkt i Learning in a digital age. Samtliga kurser kan ts på egen hand och kan med fördel...

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt...

Internationell utblick – distansundervisning under Covid

( Bild från pixabay.com) Det finns undersökningar som är väl värda att läsa igen. Det gavs ut en publikation av post och telestyrelsen i oktober som heter Internationell utblick – distansundervisning under Covid-19. Under övergripande reflektioner skriver man att det...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Branschrapport 2021 – nya behov driver på utvecklingen

Nya behov driver innovationstakten efter pandemin, ny rapport från Swedish EdTech Industry. Läs rapporten här

Pandemin har vänt upp och ned på det vi tidigare tagit för givet och satt utbildningens former i en stark transformation, där de nya behoven skapar ett förändringstryck på både digitala verktyg och plattformar, liksom på pedagogiska modeller och metoder, konstaterar Jannie.

– I vår omvärldsspaning ser vi detta på ett globalt plan. Dessutom har pandemin dramatiskt ökat efterfrågan på kompetensomställning, utbildning och livslångt lärande, både hos företag och offentlig sektor.

Branschrapporten visar att mer än hälften av medlemsföretagen har utvecklat ny funktionalitet under pågående pandemi. Var tredje företag uppger dessutom att de sett över och ändrat sina affärsmodeller och långsiktiga strategier för produktutveckling.

– Den omställning som sker nu saknar motsvarighet och är en tydlig indikator på att effekterna av distansundervisningen kommer att bestå, säger Jannie. Lärare, utbildare och andra personalgrupper har fått helt nya erfarenheter och tidigare ovana användare har bekantat sig med, för dem, nya digitala verktyg.

Som ytterligare effekt ser vi fortsatt stora behov av en ökad beställarkompetens. Kompetenta inköp och leveranser, det är nyckeln till utveckling, menar Jannie.

– Vi ligger långt fram i Sverige och har alla förutsättningar att driva på och faktiskt leda utvecklingen och att skapa förutsättningar för edtechföretagen att bedriva behovsnära tjänsteutveckling som stödjer ett flexibelt lärande så att vi kan tillvarata de möjligheter som nu öppnar sig.

– Den omställning som sker nu saknar motsvarighet och är en tydlig indikator på att effekterna av distansundervisningen kommer att bestå. Lärare, utbildare och andra personalgrupper har fått helt nya erfarenheter och tidigare ovana användare har bekantat sig med, för dem, nya digitala verktyg, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.

Rapporten lyfter fyra områden som branschen ser som avgörande för den kommande utvecklingen:

  • Höjda ambitionsnivåer och nationella strategier för lärande
  • Satsningar på digital infrastruktur och att byta ut föråldrad teknik
  • Öka likvärdigheten för att minska det digitala gapet i skolan
  • Mer kompetenta upphandlingar och leveranser för att få till förnyelse och utveckling

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This