NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Policy brief. Grundlæggende digitale færdigheder for voksne i de nordiske lande

De nordiske lande samarbejder om digitalisering med det formål at gøre den nordisk-baltiske region til en mere sammenhængende og integreret digital region for borgere, virksomheder og myndigheder.

Denne policy brief udarbejdes af Nordisk Netværk for Voksnes Læring (NVL) for at fremhæve en række udfordringer i de nordiske lande med hensyn til grundlæggende digitale færdigheder og give et antal anbefalinger, som er relevante for samarbejdstiltag på nordisk niveau. Denne policy brief er baseret på en undersøgelse og analyser udført af NVL’s netværk for grundlæggende færdigheder.

Nordisk Netværk for Voksnes Læring (NVL) har sendt denne policy brief til Nordisk Ministerråd og Nordisk Embedsmandskomité for Uddannelse og Forskning forskning (EK-U). For at fortsætte debatten om grundlæggende digitale kompetencer hos voksne og udvikle nye og målrettede initiativer, kan denne policy brief blive oversat til andre nordiske sprog og tilpasset til nationale kontekster.

Download policy brief Grundlæggende digitale færdigheder for voksne i de nordiske lande her.

Læs hele rapporten om Grundlæggende digitale færdigheder her.

Mere information om det nordiske samarbejde om grundlæggende færdigheder findes her.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This