NY

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE WCOL21 NATAL, BRAZIL 18-21 oktober 2021

ICDE WCOL21 läs mer här

se också tidigare inlägg på SVERD.se där du kan få mer info och se promotion filmen  på svenska

THEME

ICDE’s Countdown to 2030: Reiterating Commitments and Redefining Routes

SUBTHEMES

1. Learning Changes: Flexibility, Accessibility, Scalability, Quality Assurance for Changing Times.

2. Learning Futures: (R)Evolutions for Open and Online Education and the Next Generation Learning Ecosystems.

3. Learning for Healthy Lives and the Well-being at All Ages: The Role of Open and Online Learning.

4. Learning Impact: Research, Innovation, Ethics, Transparency and Benchmarking in Online Education.

5. Learning Connections: Cutting-edge Approaches to Lifelong Learning.

6. Learning Recognition: Open Pathways and New Credentials for Changing Times.

7. Learning Metrics and Data Analytics: Experiences That Count.

8. Learning Leadership: Authentic, Employability, Social on Open and Online Learning.

9. Learning Openness: Access, Source, Data, Science and Educational Resources.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This